- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
142

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Shamaner i Central-Asien. Av Kaarlo Hildén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Kaarlo Hildën

Altaisk kvinna med barn.

lan förirrar sig en främling till de
fattiga samhällena, och i mången avlägsen
by har ännu aldrig en »vit» man
visat sig.

Det är ej under att infödingarna i
dessa svårtillgängliga trakter bibehållit
sig tämligen opåverkade av den moderna
civilisationen. Ända intill våra dagar
ha de i stort sett bevarat sin egenart,
sina urgamla sedvänjor och bruk, och
tron på andar och andra övernaturliga
väsen trycker sin prägel på invånarnas
liv och leverne. Den religionsform,
som i den vetenskapliga litteraturen
betecknas som shamanism, har här
fort-levat till nuvarande stund och kommer
sannolikt ännu länge att här finna en
sista fristad.

Shamanismen är en urgammal
religion, som fordom varit vitt utbredd
bland primitiva folkstammar nästan över

hela världen och långa tider särskilt i
Asien haft ett synnerligen stort
utbredningsområde. Numera är den utdöende.
Från söder framtränga buddismen och
lamaismen, i sydväst vinner islam
terräng på shamanismens bekostnad, och
årligen förvärvar den grekisk-katolska
kyrkan genom utsända missionärer ett
antal proselyter. Endast där, varest
vidsträckta skogar och ofantliga
ödevidder stått hindrande i vägen för de
nya lärorna, endast där har
shamanismen ännu kunnat bibehålla sin
ursprunglighet. En sådan sista tillflyktsort är
bl. a. den altaiska skogstrakten.

Altaierna föreställa sig, att alla
föremål och företeelser ha en självständig
själ, som t. o. m. efter dessas
upplösning kan fortsätta sin tillvaro. En följd
av ett sådant tänkesätt är, att
universum antages vara uppfyllt av otaliga
själar eller andar, tillhörande alla
föregående släkten av människor, djur,
växter o. s. v. I förhållande till de nu
levande människorna äro dessa
andemakter av tvenne slag: goda och onda. De
goda andarna skänka människan allt vad
hon behöver under sin jordiska vandring,
föda, kläder och bostad. De onda
makterna däremot förorsaka människorna
skada, de medföra sjukdomar och död,
de sända missväxt, epidemier bland
boskapen, fattigdom och nöd.

Denna dualistiska andeindelning
kommer tydligt till synes även i
uppfattningen om världsalltets byggnad.
Enligt shamanistens uppfattning är
världsaltet bildat av ett antal våningar eller
skikt, vilka ligga horisontalt och
kommunicera med varandra medels öppningar
i taken. De goda andemakterna bebo
ett antal våningar ovan om jordytan, de
onda makterna däremot ha sitt tillhåll i
flera skikt under jorden. Mellan
»himmeln» och »underjorden» är sålunda själva
jordytan belägen, en uppfattning som

142

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0166.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free