- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
155

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Juhani Aho. Av Gunnar Castrén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Juhani Aho

skäl kunde Aho i uppsatsen »Vad är
Sampo?», som vid denna tid ingick i
Ord och Bild, infoga raderna: »Men
alltid har den store konstnärens lön varit
densamma som kom Ilmarinen till del

— den som offrar sin andes bästa krafter
till människosläktets gagn och som
genom sina tankar och verk skänker det
lycka och glädje, han får som gåva av
sina samtida otacksamhet».

Den finskspråkiga kritiken hade i
synnerhet klandrat, att Prästens hustru
icke hade någon nationellt finsk prägel

— okänslig för att denna bok i själva
verket i sin teckning av människornas
lynnen och landskapets stämningar var
så finsk som möjligt. Då dessa
uttalanden fälldes var Aho emellertid
sysselsatt med ett verk, som redan i sin yttre
gestaltning skulle bjuda detta nationella
man så ivrigt begärt. Det var den
historiska romanen »Panu», som skildrar
kampen mellan kristendom och
hedendom i en avlägsen gränsbygd i
Karelen. Då Aho vände sig till sådana mo-

tiv följde han tidsandan. De unga
litterära och konstnärliga finska kretsarna
hade frän 1890 samlat sig kring den
»ungfinska» radikala tidningen Päivälehti,
som närmast efter Politikens och
Verdens Gangs mönster företrädde politiskt
frisinne och moderna kulturella idéer,
men den europeism, som hörde till deras
program, förenades med ett livligt
intresse för det nationella i konst och
litteratur. Gallén målade under
nittiotalet sina Kalevalabilder och Sibelius
skapade Kullervo och Lemminkäinen.
Så är det icke underligt att också Aho
vänder sig till den finska forntidsvärld,
som alltsedan skolårens
Kalevala-entu-siasm legat honom i hågen. Men trots
ali hänförelse i den vägen bevarar han
dock i Panu realistens nyktra blick på
händelserna och tecknar de båda
huvudpersonerna, den hedniske trollkarlen och
hans besegrare, den hårde kristne prästen,
med påtaglig kyla, som också i någon
mån smittar läsarens känslor för boken.
Den äger icke heller den stora idébak-

155

Aho på laxfiske.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free