- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
178

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Johan Tobias Sergels skulpterade verk. En stilkritisk studie. Av Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl David Moseli us

Till min anmälan av Göthes arbete1
skall jag därför ta mig friheten foga
några reflexioner rörande Sergels stil,
som jag med stöd av nytt material
hoppas kunna belysa ur delvis nya
synpunkter. Langes och Brisings studier
avse närmast en presentation av
konstnärens paradverk, vilka föras fram i
frihet, det ena efter det andra, Faunen,
Mars och Venus, Amor och Psyke. Inför
vart och ett stanna de och söka en
orientering i antikens konst såväl som i den
moderna. Faran av denna metod ligger
i att den löser de olika konstverken från
varandra och följaktligen även från
konstnären och för mer eller mindre tillfälliga
yttre förebilder lätt förbiser det inre
sammanhang, som just konstituerar själva
stilen. Det förefaller mig vara av
jämförelsevis underordnat intresse, vilka
Fauner i antikens konst Sergel hade för
ögonen, då han modellerade sin Faun, men
däremot av så mycket större betydelse
vilket moment detta arbete betecknar i
konstnärens egen utveckling. I stället
för att stanna vid låt vara nog så
fängslande detaljer vill jag därför sammanföra
små och stora arbeten, som ligga
varandra nära i tiden, till så vitt möjligt
enhetliga grupper för att med dessa
grupper för ögonen söka belysa gången
av konstnärens utveckling. Det synes
mig som om denna metod erbjöde vissa
fördelar framför den förra, som den ju
ingalunda utesluter men väl kompletterar.
Dels innebär den obestridligen en mera
rättvis fördelning av uppmärksamheten,
dels och framförallt respekterar den i
långt högre grad den inre och andliga
kraft ur vilken såväl små som stora verk
springa fram, konstnären själv m. a. o.
eller kanske riktigare hans produktiva
begåvning. En svårighet medför den
dock framför den andra. Man kan vis-

1 Ord och Bild 1922 sid. 647 o. ff.

serligen göra tvärsnitt som Brising och
Lange men aldrig ett längdsnitt utan
försök till fixering av kronologien. Och
det innebär onekligen en viss risk, som
dock i detta fall reducerats genom en
lycklig tillfällighet. Jag har nämligen
satts i tillfälle att ta del av en hittills
opublicerad och av forskningen orörd
korrespondens av största värde, de nio
brev Sergel från maj 1776 till juni 1778
skrev från Rom till sin vän och
beskyddare Jean Erie Rehn.1 Helt
naturligt ha de uppgifter, antydningar och
klara dateringar, konstnären här lämnar
om sina verk, varit ett ovärderligt stöd
vid mitt försök att i olika grupper
kronologiskt ordna hans fria skulpturer för
att härigenom närmare söka fastställa
den utveckling Sergel undergår på det
område som för honom var det centrala.

Om jag bortser från några byster
och medaljonger, står Sergels
verksamhet fore resan 1767 helt och hållet i
Larcheveques tjänst. Hans konst är
följaktligen oupplösligt förbunden med
dennes. För att förstå lärjungen måste
vi förstå läraren. Vilken fas i
utvecklingen representerar Larcheveque, i vilken
stil arbetar han, vilka intentioner
besjäla honom? Det är allt frågor av
största vikt för en riktig uppfattning av
Sergels ungdomsarbeten.

Pierre Hubert Larcheveque hade inte
förgäves varit pensionär i Rom och elev
av Edme Bouchardon, då han 1755
kallades att efterträda dennes yngre bror
Jacques som bildhuggare vid
slottsbyggnaden. Liksom Vien inom måleriet

1 Det är min avsikt att inom kort
offentliggöra dessa för Sergelforskningen så
värdefulla brev, vilka under en tillfällig deposition i
Nordiska museet med stor älskvärdhet ställts
till mitt förfogande av dr Upmark.

178

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free