- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
181

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Johan Tobias Sergels skulpterade verk. En stilkritisk studie. Av Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Johan Tobias Sergels skulpterade verk

att dess bild ännu var vag och
obestämd.

* *

*



Men horisonten vidgas och
perspektiven fördjupas i den nya värld Rom
öppnar för konstnären. Här fann han
äntligen den stimulerande miljö, som
han blott alltför länge saknat.
Kamrater, uppgifter, idéer, tävlan å ena
sidan, antiken, renässansen och
1600-talets brokiga och oroliga konst å den
andra. Ett levande nu i ramen av ett
stort och sällsynt rikt förflutet. Det var

de starka intryck, som här slogo mot
honom från alla håll, som togo form
och gestalt i hans verk. Till en början
rycktes Sergel med av strömmen, men
inom kort arbetade han sig fram i första
ledet, ja, gick ett par år i spetsen, för
att slutligen i sina sista verk höja sig
över sig själv och redan antyda den
kommande utvecklingen.

Sergel hade ju som konstnär gått i
fransk skola. Han talade dessutom och
skrev franska utan svårighet, om också

inte särdeles korrekt, och bör följaktligen

genom sin uppfostran ha känt en
av-I

Nymfer bekransa en herm. Terre cuite.
Uppsala Universitets samling.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0209.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free