- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
193

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Johan Tobias Sergels skulpterade verk. En stilkritisk studie. Av Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jo fi an Tobias Sergels skiilpterade verk

unge, okände konstnär, som fem, sex
år tidigare passionerat kastat sig in i
striden för att segra eller dö. Ären
hade dämpat något av den första hettan.
Den redan vunna ställningen hade stärkt
jämvikten. Och med det växande
förtroendet för egen kraft följde större
samling och ro. Vid denna kritiska
punkt i konstnärens utveckling fingo
antikens vänner i Rom en värdefull
förstärkning i tre betydande målare. Redan
1774 inträffade Louis Masreliez från
Florens. Följande år fick den franska
akademien en ny direktör i Joseph-Marie
Vien. Och 1776 slutligen anlände
Raphael Mengs från Spanien för att
åtminstone få dö i den stad han älskade
så högt. Mot bakgrunden av dessa yttre
och inre faktorer skola vi bättre förstå
den tredje och sista perioden av
konstnärens verksamhet i Rom, som omfattar
åren 1775—1778.

Till själva övergången skulle jag vilja
förlägga kopian av Apollino, som med
stor sannolikhet fullbordades 1775. Göthe,
vilken egendomligt nog är den ende
Sergelforskare som närmare går in på
den så viktiga kronologien, söker
visserligen efter Björnståhl hävda en tidigare
datering. Men själv säger ju Sergel
uttryckligen i det redan citerade brevet
till Byström, att Faunen var det första
arbete han högg i marmor. I
självbiografien nämnes för övrigt Apollino icke
samman med Faunen eller Diomedes
utan först med Amor och Psyke och
Venus som stiger ur badet. Och denna
orientering vinner ytterligare stöd i
breven till Jean Erie Rehn. »J’avois oublié
de vous marquer dans ma derniere»,
skriver Sergel den 11 juni 1777, »que
Monsieur le Baron Taube a eu la bonté
de prendre pour la Majesté la Copie
que j’ai fai de lAppolino, dont je suis
tres charmé, car je 1’ai fai avec le pius
grand soin.» Våren 1777 stod alltså
13—Ord och Bild, J2:a årg.

Första skiss till Amor
och Psyke. Terre cuite.
Nationalmus eum.

Apollino färdig i Sergels ateljé, där den
sannolikt stått ett år eller två, då den
icke med ett ord nämnes i de tidigare
breven, men knappast längre. Rent
stilistiskt sett glider den slutligen
förträffligt in mellan Diomedes och gruppen
av Amor och Psyke.

Apollino, som med efebens
ungdomliga grace förenar en kvinnas
behagsjuka väsen, tillhör en av Winckelmann
högt beundrad biandtyp och ansågs på
denna tid allmänt som ett original av
Praxiteles. Att Sergel delat denna höga
uppskattning visar ingenting bättre än
den omsorg med vilken han gått till

193

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0221.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free