- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
195

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Johan Tobias Sergels skulpterade verk. En stilkritisk studie. Av Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jo fi an Tobias Sergels skiilpterade verk

Amor ännu ett barn, som med ett
missnöjt uttryck vänder bort huvudet och
med vänstra handen söker befria sig
från Psykes snärjande omfamning.
Gudens häftiga steg framåt konvergerar
här med den knäböjande kvinnans
framsträckta hållning, vilket ger gruppen en
slutenhet, som ytterligare betonas av
Amors lilla barnagestalt. Den klara
och fasta spiralkompositionen, den starka
rörelsen och den naiva uttrycksfullheten,
allt antyder släktskapen med den
föregående perioden och gör mig böjd för
en så tidig datering som 1774. I den
andra lilla skissen, som sannolikt är något
senare, har Amor vuxit upp till en skön
yngling, som med smärta blickar ned
på Psyke, vilken försagd kryper
samman bredvid honom. Hennes stormande
häftighet har här fått vika för en blyg
känslofullhet, och samtidigt ha figurerna
glidit i sär ett stycke. Guden vänder
sig nämligen inte längre till utan från
kvinnan, färdig till flykt. Det är över
detta moment proportionsmodellen, som
jag skulle vilja datera till 1776, är byggd.
Liksom för att starkare betona
avståndet mellan Amor och Psyke ha
gestalterna här ytterligare frigjorts från
varandra och den unge guden dessutom
fått en stoltare hållning. Hög och rak
står eller rättare sagt svävar han fram.
Endast blicken söker ännu med ett
sorgset uttryck Psyke, som öm och blyg
böjer knä vid hans sida och bevekande
ser upp mot honom, mjukt smyger sig
intill honom och kärleksfullt slår armarna
kring honom för att hålla honom kvar.
I marmorn, som tyvärr avslutades först
1787, sträcker sig Amor mera framåt
på samma gång som Psyke ytterligare
drar sig tillbaka. Avståndet mellan
figurerna är följaktligen ännu större i
denna grupp, som vunnit i uttrycksfull
klarhet vad den förlorat i omedelbarhet
och värme. Den melodiösa rytmen i

Amor och Psyke.
Proportions-modell i terre cuite.
Nationalmuseum.

Psykes gestalt, armarnas glidande linjer
och rörelsen framåt, som fyller och
förenar dem båda, som vore de bägge
på flykt, förlänar kompositionen en
skönhet, som inte är mindre rik därför att
den är klar och enkel. Samma
genomskinliga klarhet går för övrigt igen i
den svala formen, som visserligen
saknar något av den tidigare
uttrycksfullheten men i gengäld är helare och mera
behärskad. Det är uppenbart, att
Sergel i detta verk kommit antiken ett

195

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free