- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
196

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Johan Tobias Sergels skulpterade verk. En stilkritisk studie. Av Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl David Moseli us

Skiss till Venus som stiger
ur badet. Terre cuite.

Nation almuseii m.

gott stycke närmare, särskilt i
behandlingen av Amors gestalt med dess
starka reminiscenser från
Antinous-typen.

Från Amor och Psyke är det endast
ett halvt steg till konstnärens sista
arbete i Rom, Venus som stiger ur
badet. I ett brev med nyårshälsningar
till Rehn av den i januari 1778
underrättar Sergel denne, att han med samma
post skrivit till »Son Altesse Rojale —
hertig Fredrik Adolf — pour lui dir que
j’ai finie son buste en marbre et que

si vous me lessez ici je veux pour le
printems faire le modelle de la Venuse
que le Prince m’a ordonné, car —
tilllägger han — a vous dir la vérité je
ne le pourroi faire en Suede aux prix
dont je suis convenue.» Ett par
månader senare finna vi konstnären i arbete
på denna uppgift. »J’ai commencé la
Venuse de Son Altesse Rojale qui serra
le dernier ouvrage que je fais ici»,
skriver han den 4 mars och fortsätter som
i förtroende: »Vous ne sauriez croir
Monsieur que je suis tellement occupé
dans ces derniers tems que les jours me
paroissent des heures.» I sitt sista brev
från Rom av den 20 juni 1778
meddelar han slutligen Rehn — efter att ha
omtalat att hertigens byst avgått till
Livorno — följande värdefulla
upplysningar rörande statyn. »J’ai fait le
modelle de La Venuse et le marbre je le
ferrai ebaucher ici, sans celia j’aurrois
été trop longuetemps pour le pouvoir
finir.» Och som svar på Rehns
varningar för hertigens usla ekonomi
tilllägger han: »Je suis sensible à 1’avis que
vous me donne Monsieur sur les
finan-ces du Prince, mais je lui ai donné ma
parole et meme j’ai regue des avances.»

Den första lilla skissen till Venus
som stiger ur badet, vilken nu ingår i
museets rika modellsamling, bör i min
tanke dateras till 1776—1777 redan
av det skälet att det otvivelaktigt var
med denna lilla skiss för ögonen
hertigen gjorde sin beställning. Men först
under förra hälften av 1778, icke
1774—1776 som Göthe antar,
utformades, som vi kunna se av
korrespondansen med Rehn, den större modellen,
vilken sannolikt grovhöggs i marmor i
Rom efter konstnärens avresa. Fullt
färdig och avslutad stod statyn inte förrän
1785. Då proportionsmodellen av en
eller annan anledning gått förlorad, äro
vi för en närmare granskning av detta

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0224.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free