- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
199

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Johan Tobias Sergels skulpterade verk. En stilkritisk studie. Av Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Jo fi an Tobias Sergels skiilpterade verk

sieur», skriver Sergel den i januari
1778, »que la douleur de quitter ce paijs
ou je jouie de tous les agrements d’un
artiste qui a acquis de la reputation et
le plaisir de vous revoir et tous ceux
qui me font l’honneur de s’interesser
pour moi, cause jaque fois que j’y pense
un contrastes d’idées qui se combattent
dans mon cervaux comme une armée.
Mais la reconnoissance triomferra sur
tous mes passions et les charmes de ce
divin pay des arts.» Vi få söka efter
ett starkare och mera omedelbart uttryck
för slitningarna mellan plikterna mot
Rom och den fria konsten å ena sidan
och mot det egna landet, kung och
vänner å den andra. Tacksamheten skulle
dock triumfera, för att begagna hans
eget uttryck, och den 25 juni 1778
anträdde Sergel resan hem över Paris, där
han stannade i åtta månader, och
London. I Stockholm inträffade konstnären
först på försommaren 1779.

Med skildringen av Sergels
verksamhet i Rom är det väsentliga sagt
om hans konst, och jag skall därför
fatta mig kort om hans arbeten från
senare år, vilka frånsett porträtten
företrädesvis stamma från 1780-talet.
Vintern 1778—-1779 modellerade han i Paris
som receptionsstycke till akademien
Otryades. Den diskussion, som föregick
receptionen med hänsyn till
skiljaktigheten i uppfattning mellan detta verk
och »la maniere de 1’Ecole frangoise»
— det är Sergels egna ord till Rehn —
kan knappast ha varit alltför livlig.
Otryades betecknar nämligen i
förhållande till Amor och Psyke och Venus
som stiger ur badet ett avgjort steg
tillbaka. Det är en elegant academie,
som i sin affekterade hållning och
retoriska stil visar starka intryck från den

franska miljön. Mera karakteristisk för
konstnären är i min tanke den lilla
kopian av Germanicus i sin känsliga
formbehandling och den mästerligt fångade
rörelsen i vila. Till dessa båda arbeten
ansluter sig förträffligt den första staty
Sergel utförde efter hemkomsten, vilken
tillika var hans sista fria skulptur, Venus
aux belles fesses med grevinnan
Höp-kens huvud.

För övrigt var det företrädesvis på
dekorativa uppgifter konstnären fick
pröva sina krafter här hemma. Till
1780-talets första år höra de båda
mu-serna Thalia och Melpomene, som
beställdes för den av Palmstedt inredda
teatern på Gripsholm. Från ungefär
samma tid stamma även Karyatiden i
Nationalmuseum, vilken är komponerad
i anslutning till några kaneforer i Villa
Albani, och den i rörelse och gest starkt
patetiska Ceres sökande Proserpina,
likaledes i museet. Den runda, kalla,
liksom svarvade formen, den torra
draperibehandlingen och den utpräglat
dekorativa hållningen ha de alla
gemensamt, men det mest utmärkande draget
är dock den stränga antikiseringen, som
visserligen betecknar en logisk
utveckling men också en uppenbar konstnärlig
avmattning av stilen.

En annan sida av konstnärens
verksamhet möta vi i minnesvården över
Cartesius och den stora altarreliefen över
Kristi uppståndelse, båda i Adolf
Fredriks kyrka. Utan att göra honom
rättvisa visar lösningen av dessa uppgifter
prov på förvånande smidighet och säger
oss bl. a. att Sergel ännu i början av
1780-talet var fri från dogmatisk
klassicism.

Ett långt starkare och mera adekvat
uttryck för sina intentioner ger oss
konstnären i de tre stora arbeten med vilka han
i viss mån avslutar sin verksamhet här
hemma, monumentet på Sveaborg, Oxen-

199

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0227.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free