- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
200

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Johan Tobias Sergels skulpterade verk. En stilkritisk studie. Av Carl David Moselius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl David Moselitis

stierna och Clio och Gustav Hirs staty.
Augustin Ehrensvärds grav är i sin enkla
storhet kanske det mest klassiska och
säkert det mest monumentala av alla hans
verk efter hemkomsten. Gruppen av
Oxenstierna och Clio är lika naturlig och
osökt som dekorativ i sin djärva
blandning av realism — den lugnt stående
statsmannen i sin historiska dräkt, och
idealism — den sittande musan, en
syster till Niobe. I Gustav III:s staty ha
dessa element helt och hållet
genomträngt varandra. Kungen är här Apollo
och Apollo kung. Med detta
inspirerade monument över segraren har Sergel
skapat ett verk värdigt honom själv och
värdigt konungen.

*



I stora drag har jag här sökt teckna
den utveckling Sergels konst undergår
närmast med hänsyn till de rika
romerska åren. Låt oss dröja ett
ögonblick, överblicka situationen och
sammanfatta resultatet.

Redan Larcheveques lärjunge
arbetade i en tung klassiskt-akademisk stil,

som under de första åren i Rom, medan
det franska inflytandet förstärkes,
utvecklas till en lätt och elegant Louis XVI.
Denna utpräglat dekorativa stil djupnar
och intensifieras med 1770 talet i en rik
och levande renässans, av avgjort
italiensk karaktär. Och det är först under
konstnärens sista år i Rom, liksom
under 1780-talet, som stilen blir mera rent
antikiserande. Det starka franska och
italienska inslaget i Sergels konst är
uppenbart, men framförallt frapperar
den utpräglade renässanskaraktären i
denna, så länge den ännu är i sin fulla
kraft. Visserligen antyder konstnären i
sin senare verksamhet den kommande
utvecklingen, men man gör honom
likväl djupt orätt genom att
företrädesvis uppfatta honom som introduktör
för nyantiken. Endast som en av de
sista representanterna för den levande
och organiska renässansrörelse, som bröts
ner av Winckelmann för att snart
transformeras till en i klassiska former
förklädd romantik, kunna vi rätt förstå
Johan Tobias Sergel som konstnär och
människa.

I Ord och Bild ha tidigare influtit följande uppsatser om Sergel:

Georg Göthe: Sergel-porträtt 1894 s. 449. Gustaf III porträtterad av Sergel z<?p7 s. 433.
Sergelska skulpturer på Fullerö ign s. 449. Harald Brising: Sergel och antiken under de
romerska studieåren 1914 s. 89. C. D. Moselius: J. T. Sergels skulpturverk i G. Göthes
framställning IQ22 s. 647.

Följande här icke avbildade arbeten av Sergel finnas i föregående årgångar:
Skulpturer: Gustav III 1892 s. 117, 1897 s. 433. Axel Oxenstierna och historien 1906 pl.
Vetenskapens genius upplysande världen (Cartesius-monumentet) 1907 s. 65. Ung draperad
kvinna 1911 s. 449, 1914 s. 93. Merkurius och Psyke 1911 s. 451, 1914 s. 95. Tobias bärande
fisken 1911 s. 454, 1914 s. 97. Faun 1911 s. 455, 1914 pl., 100, 101, 103, Mars och Venus pl.
Bacchus som barn 1911 s. 457. Blomsteroffer s. 458. Akhilleus vid havsstranden 1914 s. 106.
— Gustaf III 1892 s. 112, 1897 s. 435, 439, 440, 441. J. T. Sergel 1894 s. 449, 452, 453, 1914 s. 89.
Kristoffer Sergel 1894 s. 450. K. M. Bellman 189J s. 82, 83, 350. Charlotta Fredrika v. Fersen
f. Sparre 1898 s. 390. Werner G. v. Schwerin, Martina v. Schwerin 1906 s. 66, 67. J. H.
Kellgren 1914 s. 305.

Teckningar: J. T. Sergel 1894 s. 456. K. M. Bellman 1895 s. 72, 80, 350. Gustav III
1897 s. 436. Merkurius och Psyke 1911 s. 450, Tobias kämpande med fisken s. 452. Tobias
bärande fisken s. 453. Dionysius körande tigerspannet 1914 s. 99.

200

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free