- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
243

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Det Thielska galleriet. Av Tor Hedberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder
Vänstra gallerisalen med Eugene Janssons målningar.


vid, och han har fullföljt sin uppgift på
ett än konsekventare sätt. Hans samling
är icke endast den största och
värdefullaste enskilda samling i vårt land av
modern konst; jämte Göteborgs museum
och numera även, tack vare värdefulla
donationer, Nationalmuseet ger den det
viktigaste materialet till kännedom om
det konstskede, som utan allt för stor
orättvisa mot utanförstående konstnärer
kan kallas Konstnärsförbundets.

Principen för samlingens
åvägabringande har varit att begränsa antalet
representerade konstnärer, men låta dem
bli så väl och så rikt representerade som
möjligt. För ett par tre konstnärer har
detta även skett i en grad som ytterst
sällan förekommer. Särskilt gäller det
Bruno Liljefors, som i galleriet är
företrädd av ett femtiotal dukar från alla
olika perioder av hans konstnärsbana.
Här har jaktintresset hos galleriets ägare
ingått förbund med det konstnärliga
intresset. Den äldsta duken är från 1893:
»En tjäderhöna» i det för denna period
av konstnärens verksamhet ännu
karakteristiska skogslandskapet. Från 1896
är den ståtliga »Soluppgången», det
jublande preludiet till Liljefors’
skärgårdsskildring, för övrigt Thiels tidigaste
förvärv, grundstenen till hela galleriet. Från
1901, då konstnären hade sin första
minnesvärda separatutställning i
Stockholm, äro »Ejdersträcket»,
»Storlommarna», tre av de yppersta dukarna med
motivet änder i vass, »Uven som griper en
kråka», m. m. Från 1904 och 1905 »Örn
och hare», »Flygande örnar», »Vildgäss
som slå ner», den utomordentliga »Mås
på ett skär», som med ett impulsivt
mästerskap i några snabba penseldrag samlar
skärgårdens hela kärva poesi, samt
slutligen från 1910-talet en serie av de
ypperliga terrängstudierna med rapphöns

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0275.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free