- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
244

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Det Thielska galleriet. Av Tor Hedberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder
En vägg i Carl Larsson-rummet.


och snäppor, där naturkunnigheten och
den ornitologiska troheten på ett så
märkligt sätt förenat sig med en utsökt
och diskret kolorit.

Icke så mångtaligt men nästan ändå
mera fullgiltigt representerad är Eugène
Jansson
, och för kännedom om denne
genialiske, ännu icke till hela sitt värde
uppskattade konstnär är det Thielska
galleriets samling utan jämförelse den
förnämsta källan. Med minnet av hur hårt de
senaste depressionsåren gått fram över
våra enskilda konstsamlingar bävar man
inför möjligheten att denna enastående
kollektion av Stockholmsbilder skulle
behöva utsättas för förskingring. Det vore
en oersättlig förlust för hela vårt svenska
konstbestånd.

Från år 1889, d. v. s. fore den s. k.
blåa perioden, finnas två smärre dukar:
»Roslagsgatan» och »Döbelnsgatan»,
äkta Stockholmsbilder, intimt och
kärleksfullt studerade; från blåmåleriets period
(1890—1905): »Mångård», »Söder
Mälarstrand» (med regnmolnet), »Staden i
solnedgång», »Vinternatt över kajen», den
praktfulla »Nocturne», ett av de stora
mästerverken, »Hornsgatan» m. fl. Dessa
Stockholmsbilder fylla en kortvägg i en
av de ursprungliga salarna: det är som
helhet den vackraste galleriväggen bland
de tusen jag under ett tämligen långt
liv skådat.

Vidare finna vi självporträttet från
1901: den karakteristiska silhuetten med
det melankoliska ansiktet mot
Riddarholmsvikens blåa fond och
porträttskissen av galleriets ägare, och från de
senaste årens figurmåleri den första
badtavlan: den vackraste av dem alla, den
första matrosbalen och, som deposition
tills vidare av sterbhuset, den väldiga
»Cirkusscenen», konstnärens djärvaste
verk, det sista han utförde, och som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free