- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
246

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Det Thielska galleriet. Av Tor Hedberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

illustration placeholder
Måsar. Oljemålning av Bruno Liljefors.


Av konstnärsförbundets tre
stödjepelare, Karl Nordström, Nils Kreuger
och Richard Bergh, äro de båda
förstnämda rikast representerade. Nordströms
vägg är kanske jämte Eugène Janssons
den vackraste i galleriet, man finner
där den djupt patetiska nattstämningen
»Midsommareldar» (1901), »Vinterdag
vid Uggleviken» (1900), »Snöväder»
(1902), »Sundet» och »Garnbåt i skären»
(1904) samt från en något äldre period
den tjusande »Sommarafton i
Bellevueparken». Dessutom ett dussin av hans
allra yppersta kolteckningar.

Kreuger är företrädd av några bland
sina yppersta ölandstavlor med hästar,
en väldig duk med motiv från
Varbergstrakten och ett dussin av de små
pannåer, som giva ett så förtätat extrakt
av hans klara och rena naturskildring,
hans lyriskt känsliga kolorit.

Av Richard Bergh däremot finnes
blott två dukar, lika skilda till format
som till innehåll. Det är den lilla
porträttstudien av hans första hustru, en
pärla från hans första och, när allt
kommer omkring, väl även bästa period, samt
den stora romantiska duken »Riddaren
och jungfrun», vars röda hjälmbuske en
gång bragte sådan oro åstad. Tavlan
satt först i Folkets hus, dit den blivit
skänkt av konstnären, ett uttryck för
Förbundets sociala intressen, men illa
placerad som den var i ett ofullständigt
belyst rum, var den där halvt begravd
för världen, och dess införlivande med
Thielska galleriet betydde en
återuppståndelse. I utbyte erhöll Folkets hus
den Meunierska bronsbilden »Anvers»,
som nu pryder trapphallen och väl
känner sig bättre hemma i omgivningen än
den lysande riddaren och den lilla blyga
jungfrun. I förbigående kan nämnas att
ett annat av Förbundets huvudverk,
Eugen Jansons »Demonstrationståg», fått
en stadigvarande plats i Folkets hus.

Mitt emot »Riddaren och jungfrun»
sitter Ackes »Skogstempel», även det

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0278.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free