- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
305

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Orrefors och den svenska glaskonstens renässans. Av Holger Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i och 3 Gr a a Ig las. 2. Skål. Graverat vinglas
av Gate. 3. Urna av färgat glas.

Orrefors och den svenska
glaskonstens r enas s ans

Av Holger Nyblom

’ART DE LA VERRERIE

est noble, et ceux qui y
besogn-1 ^ ent sont nobles. Uttalandet, som
gjordes av en viss Bernhard
Palissy i Paris någon gång i mitten av 15
ootalet, har sitt stora berättigande. Men lika
visst som konsten att framställa glas
ansetts som en av de ädlaste »artes», lika
visst var det ej sieur Palissys mening att
alla glasblåsare voro adliga. Det hände
dock den franske konungen Henrik II —
en stor glasvän — att vid ett besök i
Venedig, i förtjusning över allt vackert han
fick se av lagunstadens glaskonst, kora
samtliga stadens glasblåsare till adelsmän.
Ett privilegierat släkte voro glasets mästare
redan i det gamla Egypten. I Venedig
omhuldades skrået på ett svartsjukt sätt med
beräkning att mysteriet om glastekniken
ej skulle spridas till andra städer och
länder, franska konungarna slösade
ynnestbevis på glashyttornas män, och det ansågs
intet förnedrande i att en fransk adelsman

20 — Ord och Bild, årg.

under veckans sex arbetsdagar iklädde sig
glasblåsaren arbetsblus och utförde hans
yrke för att vid vilodagens ankomst åter
bliva den bålde riddaren med peruk, korta
sidenbyxor, värja och spetskrås.

I forntiden var för nordbon glaset en
dyrbar, sagolik produkt, mycket
värdefullare än guld, silver och ädla stenar.
Himlen är i Eddan en jättestor,
genomskinlig glaskula, Siegfrids moder lägger sin
nyfödde son i en skål av glas, och enligt
en gammal keltisk sägen bodde konung
Artus i en väldig pokal av glas. Det är
materialets egenskaper att kunna växla och
skifta i tusen former och blänka i ett
sagolikt mystiskt färgspel som givit glaset dess
särplats i människornas medvetande och
fantasi.

Glaskonstens vagga stod i Egypten.
Tretusen år f. Kr. är den avlägsnaste tid
från vilken man med någorlunda säkerhet
kunnat bestämma att glasvaror tillverkats.
I avsaknad av maskiner och tekniska hjälp-

305

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0341.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free