- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
309

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Orrefors och den svenska glaskonstens renässans. Av Holger Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Orrefors och den svenska glaskonstens renässans

De två unga konstnärer, Gate och Hald,
som nu ställde sina krafter till brukets
förfogande, voro däremot alldeles novi
homi-nes på glasområdet. Bägge — väl kända
som målare och delvis beprövade inom
andra konstindustriens landamären, Hald
såsom keramist å Rörstrand, Gate som
intresserad arbetare i silver — hade om
glaset, dess teknik och dekorering säkert
föga erfarenhet. Men hur ofta kan ej ett
val som detta, gjort liksom av en
tillfällighet, falla väl ut.

De båda målarkamraterna, som nu fått
sig en levande uppgift, att inom ett av
konsthantverkets ädlaste områden omsätta
sina konstnärliga idéer, och som i bestämda,
stränga former tvingades att koncentrera
och binda de i måleriet kanske allt för
lätt lössläppta subjektiva infallen, gåvo sig
med liv och själ in i kampen att skapa
något vackert och bestående.

Och man må genast säga det rent ut,
att jämte bruksledningens förståelse för vad
saken gällt och dess förmåga att se i
större mått än i allmänhet annars vid
försök att få industrien att samarbeta med
konstslöjden, är det Simon Gate och Ed-

ward Hald, i förening med brukets
utmärkta arbetarestab, som skapat, och det
på en otroligt kort tid, en ej blott svensk
utan internationell ryktbarhet åt det bruk,
där de arbeta.

Att helt frångå den gamla
djupslip-ningen var ej för bruket möjligt och ej
heller meningen. Även denna kan göras
mer eller mindre tilltalande, och det går
ej att med ens bryta med en sekellång
industri. Den stora publikens smak är
oändligt konservativ och svårböjlig.
Framför allt synes så vara förhållandet, när
den lyckats fastna inom banalitetens
råmärken. Det blev produktionen av de
gamla slentrianformerna som fick bestå
fiolerna till den nya låt, som skulle
exekveras. Och nu kan Orrefors med
stolthet se tillbaka på den försökstid av
allvarlig strävan och frimodigt arbete, vilken
givit resultat och nått mål, som
bruksledningen för sex år sedan säkert ej drömt
om. Samtidigt som konstnärerna inriktade
sig på att reformera det enkla
vardagsglaset och för det dagliga bruket skaffa
typer av tilltalande form och färg, lade
de stor vikt på att få fram konst- och lyx-

309

Graverad bricka av Gate. 1920.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0345.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free