- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
310

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Orrefors och den svenska glaskonstens renässans. Av Holger Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Holger Nyblom-

Graverad pokal av Gate. 1920.

glas, som ej skulle stå efter det bästa som
producerats i gamla tider hos oss och i
de stora kulturländerna.

Vari har då deras reformering bestått?
Ingenting är nytt i form, allt har en gång
framställts någonstädes, fula och vackra
variationer av ett mångfaldigt men dock
begränsat antal motiv ha existerat. Det
gäller endast att välja det bästa, att finna
de enklaste och på samma gång vackraste
och mest praktiska formerna, modifiera
dessa och framställa dem i lämpligaste
material och färg. Att våra artister på
Orrefors varit flitiga i studiet av antikens och
äldre tiders mästerverk inom glaskonsten
märker man vid första bekantskapen med
deras produktion. Därmed behöver dock
alis ej följa, att de moderna avläggarna
äro rena pasticher. Hur ofta har det ej
hänt, att samma tema eller form eller
uppfinning av vad slag som hälst dykt upp
och begagnats utan att de som anammat
dem haft minsta aning om att motsvarande
redan föreligger. Mycket troligt har t. ex.
vid komponerandet av det s. k.
graalgla-set -—- det tunga med etsningsmetod
färgade opaka glaset -— den gamla egyptiska
konsten varit särskilt normgivande för form
och dekor. Förebilden är dock den bästa

tänkbara, och dessutom har ingen slavisk
efterbildning förekommit, nya motivval ha
inkopplats och kombinationer i modern
anda tillkommit.

Det är just den urgamla konstens
enkelhet som på ett lyckligt sätt frestat
konstnärerna och som de förstått omsätta i
moderna glastyper, skänkande lisa bland det
slentrianmässiga med sina nobla, fina former.

Framför allt har detta varit välgörande
för de enklare bruksvarorna. Det har
resulterat i en storartad uppsättning av alla
slags vardagsartiklar i glas — kannor,
blomglas, brickor, bonbonnièrer, likörställ,
alla slags dricksglas etc. •— i former av
ädelt, enkelt slag, som ej varit upptagna
och sedda sedan urminnes tider, men som
nu apterats i modernt syfte, förtjusande
artiklar, som i prisbillighet kunna tävla med
de fula dussinvarorna från förr. För att
åt detta slag av föremål ge en livligare
prägel och med större framgång kunna
konkurrera med det billiga vita glaset ha
flere experiment med att färga detsamma
blivit gjorda. Liksom man i Tyskland
under 1500-talet av estetiska skäl allmänt
tillverkade grönt glas, har man på
Orrefors försökt sig både med grönt och blått
och senast med ett svagt rökfärgat
sodaglas. Smaken är ju skiftande, men
färgningen är mer ett tillfälligt mod. Det är
nog en känsla som finnes hos flertalet, att
en dryck smakar bäst i helvitt glas. Huru
därmed må vara, så vet jag av erfarenhet,
vilket synnerligen starkt intryck Orrefors1
vardagsglas i rökfärg gjorde på den
internationella publik, som våren 1922 besökte
Leipziger-mässan, då Orreforsglasen för första
gången presenterades därstädes. Detta var
för de flesta av de besökande från världens
alla kanter något alldeles nytt, och samtliga
uttalade sin oförställda beundran för det
uppnådda resultatet. Det har varit Svenska
Slöjdföreningens stora förtjänst att ha sökt
göra ali möjlig propaganda för detta
vardagsglas, och det är att hoppas att
strävandena ej mynna ut i intet. Måtte blott
de bredare lagren av vårt folk inse vilken
skatt som ligger i att inom vårt land kunna
förvärva och betjäna sig av en
glastillverkning, som utan skryt står på höjden av
konstnärlighet. Att härvid industri med
massproduktion kan på det lyckligaste sätt
gå sams med konsthantverk, är även det en
stor framgång att uppskatta och taga vara på.

310

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0346.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free