- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
313

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Orrefors och den svenska glaskonstens renässans. Av Holger Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Orrefors och den svenska glaskonstens renässans

Detalj av P ar i s p o k a l e n.

vad som skett hos de antika
pokaldekoratörerna, vilka gjorde sig en ära i att utfylla
de klara ytorna med så många dekorativa
motiv som möjligt i mycket liten skala och
med utmejslade detaljer, låter Gate med
friare och lösare konturteckning motiven
flyta ut i större former för att vinna än
mer luftighet och frihet: det moderna
inslaget, som ger konstpjesen dess
nutidskaraktär. Att även han ibland gått för
långt i överdekorering är en förut
framställd anmärkning, som kan anses
berättigad. Gate har dock nästan alltid haft en
mening med figurens eller ornamentets
inplacering, de gamle synas ofta på måfå
ha utfyllt rummet, därför att det ej fick
stå tomt. Min tanke går då vid
jämförelsen främst till de tyska och böhmiska
16oo-tals-pokalerna.

Hald, modernist i målarkonsten, har
genom glasets tekniska fordringar på ett
välgörande sätt tvingats att hålla sin
skapande fantasi inom bestämda linjer.
Särskilt gäller detta om själva utformandet
av nya modeller, vari han visat en upp-

finningsrikedom av både vackert och
säreget slag. Hans dekorering är fantasifull,
lättare än Gates, och även om man ej
kan följa honom i hans experiment av
mer grotesk art, där dock det
humoristiska inslaget merändels är av försonande
verkan, måste man va några av hans
arbeten fullt lika erkännande som konst
kamratens. Blott en sådan servis, vilken
å den glänsande ytan avbildar
himlavalvets alla solar, månar, stjärnor och
kometer, har i sin praktfulla enkelhet något
av klassisk förnämitet, som ställer dess
upphovsman på ett ovanligt högt
konstnärligt plan. Likaså hör hans kristallskål
med de tre nakna kvinnorna uppbärande
det nedfallande draperiet inom ramen av
joniska kolonner, vertikalt avdelande kuppan,
till något av det vackraste och ståtligaste
som utgått från Orrefors’ glashytta.

Mångfaldiga äro de skålar, vaser och
fat i helvitt, grönblått eller rökfärgat
kristallglas som komponerats av Simon Gate.
Hans starka stilkänsla har gjort honom
till den vanligen självskrivne att för Orre-

313

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free