- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
320

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Norsk skjønlitteratur 1922. Av Ronald Fangen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ronald Fangen

o

mistanke, som i sig selv betinget den
dramatiske stigning. Pinlig, men i sin art
ypperlig. Mistanken er paany det ledende
motiv i Egges sidste roman. Mistanken,
forenet hos hovedpersonen med flinthaard
egoisme, som ogsaa var den eneste
aaben-bare egenskap hos geniet i hans drama
»Brist».

Ubarmhjærtig skildret gjenfinder man
altsaa nu disse egenskaper hos
hovedpersonen i denne nye roman, maleren Egil
Henning, og deres forekomst hos ham
begrundes med et postulat: slik er kunstnere.

Det vilde være sørgelig om Egge hadde
ret i det. Men sandheten er vel litt lysere,
nemlig den at kunstnere fuldstændig som
andre mennesker er saa forskjellige som de
er månge, de er ofte smaat skaarne, men
de er av og til stort slagne, ofte
misundelige, men av og til vel undende, tiltalende
og utiltalende — som mennesker flest.
Ofte ligner de den av Egge til type
op-høiede maler Egil Henning, men der er
ingen grund til at ophøie ham til type, og
det konstaterer man med tilfredshet.

Egil Henning har paa sit dødsleie det
høieste ønske, at han som et skadeskutt,
langsomt forblødende dyr maa faa dø
ensom og bortgjemt, og dette sit ønske faar
han opfyldt: ingen er hos ham i hans sidste
stund. Han føler sig ikke knyttet til noget
menneske, og han indser selv at ingen føler
sig knyttet til ham, •— og det sidste er
en følge av det første. Han har i eminent
forstand gjort fyldest for det vidnesbyrd
hustruen avlægger om ham: han har været
en daarlig elsker, han har aldrig elsket
andre end sig selv. Begjærlig har han
krævet, — kjærlighet, venskap, varme, men
han har aldrig hat varme at gi hverken
den han elsker eller dem som er hans
venner. Hans dødsaarsak er i baade
bokstavelig og overført forstand blodmangel.
— Hvis han nu selv erkjendte det som
en mangel vilde han vel gjøre hvad han
kunde for at erstatte den, og han vilde føle
sig taknemmelig over at en værdifuld kvinde
skjænket ham ømhet, at værdifulde mænd
skjænket ham venskap. Men deri
forhindres han av sin stadige rethaverfølelse; at
andre gir og at han ikke gir er i sin fulde
orden, han er den store kunstner, han har
malt berømte billeder, de mennesker som
faar anledning til at gjøre ham noget godt
maa være henrykte. — Det vilde de sag-

tens ogsaa være hvis der hos ham var
nogen slags form for overskudd, for
vitalitet, for umiddelbarhet. Men dette
fortørkede sind og blodløse legeme eier utenom
den paradoksalt koncentrerte egoisme intet
andet end egoismens beskyttende
kompliment : en evig aarvaaken mistænksomhet.
Han mistænker alt og alle, hver likegyldig
setning har en dobbeltmening, hvert
skiftende ansigtsuttryk speiler utydelig skumle
hemmeligheter. Og han lytter efter
ordenes dobbeltmening, han graver efter
hem-meligheterne, ængstelig vaaker han over,
at ikke den mindste mistænkelige ting
forsvinder fra hans bevisthet før hans
mistanke har optat dens fulde næringsværdi.

Nu har den velvillige kritik utvilsomt
ret i at denne skildring er gjennemført
med streng og ubarmhjærtig konsekvens.
Men like sikkert er det at den mangler
dimensioner. Man ynker denne anæmiske
romanhelt, men der er intet ved ham som
virker tragisk og gripende. Det er
imidlertid tydelig Egges hensigt at fremstille
ham som en tragisk skikkelse, og maalt
mot denne hensigt er verket uten tvil
forfeilet. Der er ingen sterk følelse i boken,
ingen stemning, den er objektivt refererende
og analyserende som et aktstykke fra et
psykoanalytiskt institut.

Og siden Egge før har behandlet
akkurat denne type i verker langt
værdifuldere end denne roman, spør man sig
selv om han nu er blit monoman i sin
kredsen om dette stof, om han altsaa er
foreløbig utskrevet, -— eller om han denne
gang har hat et specielt ærend med sin bok.

Den har form av et erindringsbillede,
helten som er dødsdømt og uvirksom,
mindes sit liv, sine seire, sit ægteskaps
historie, sine forurettelser. Og det første
han husker er forurettelserne, med dem
begynder boken. Er det kanske her man
skal finde ophavet og kimen til denne
fortælling?

Det træffer sig slik at den indviede
læser kjender igjen endel ondskapsfulde
historier som fortælles i boken om en vel
kjendt og meget indflydelsesrik kritiker.
Og man spør sig selv om det kanske ikke
bare er Henning, men ogsaa Egge selv
som har været gjenstand for oprørende
kritisk behandling, om det altsaa med rene
ord er lysten paa et litet opgjør, som denne
gang har drevet Egges flittige pen.

320

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0356.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free