- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
323

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Norsk skjønlitteratur 1922. Av Ronald Fangen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Norsk s kj en li t ter a t ur ig22

Erlends uægte barn, saa er der begges
omfangsrike slægt og utenom dem en lang
række kjendte og ukjendte kvinder og
mænd som hører med i denne roinan om
Kristin Lavransdatter, en hel tidsalder og
et helt land. Ikke alene for digteren,
men ogsaa for læseren kan det av og til
være vanskelig at holde rede i dette
mylder av liv og skjæbner. Det gjælder bl. a.
begyndelsen av dette nye avsluttende bind,
man har en fölelse av at læse slægtregistre
og stamtavler.

Men pludselig er romanen paany igang
og man er, betat og viljeløst, i dens magt.

I den mesterlige siste del av det
forrige bind fortalte fru Undset om Erlend,
at han for høiforræderi var kastet i taarnet
paa Akersnes, at han blev lagt i tortur
for at forraade sine medskyldige og dømt
til døden. Det var da, at Kristins vilde
kjærlighet til ham paany blusset op, og
hun drev Simon Andressøn til at sætte alt
ind paa at befri ham.

Erlend blev benaadet, men sit
adelsgods Husaby maatte han miste, og i dette
bind er Kristin og han og sønnerne paa
hendes farsgaard, Jørundgaard. De lever
sit nye liv i skygge av fortiden. Erlend
er som før, fri for nid og nag, fremdeles
med sine snart voksne barn og sit graa
haar en gut, han slentrer sig gjennem
dagene i lek og alvor og er ubetynget av
ansvar og arbeid og uro for barn og
fremtid. For Kristin er et slikt liv uten
mening og uten sømmelighet. I hende
sitter der en angst og uro som aldrig
døves, der gaar de jo, disse to, med sin
byrde av synd og skyld, ikke længer agtet,
berøvet rikdom, makt og plads blandt
like-mænd, — men deres barn vokser til.
Hvordan gaar det nu an, at hendes
husbond later som ingenting og driver
dagene bort med lek og latter.

Konflikten mellem dem er altsaa den
samme som i det forrige bind, den at hun
staar aldeles alene med det ansvar, den
ængstelse, som rider hende som en mare,
at han ikke deler det, ikke forstaar det,
denne ridder som kan dadles for saa
meget, men som er like fuldkommen ridder
allikevel. Kristin elsker ham, men tør
ikke gi sig lov til det, nu gjælder det jo
for dem at redde hvad der endnu lar sig
redde, og han øder heller det de endnu
har igjen.

Mellem dem gaar sønnerne, alle
forskjellige, men forenet i beundring og
hengivenhet for faren. Han har lidt uret,
han er den herligste månd, den gjæveste
ridder.

. . . Mellem Erlend og Kristin blir det
stort sammenstøt en kveld, hun har nok
at ta av, naar det gjælder for hende at
ramme ham, — og hans »underlig
fremmede ro», midt i det uvisse liv de lever,
driver hende til desperat raseri. Det er et
mesterlig skildret optrin. Efter det drager
Erlend fra gaarden, slaar sig ned paa en
utgaard langt derfra og kommer ikke
tilbake. Deres næste møte maa Kristin selv
gaa til; om sommeren reiser hun til ham,
finder ham alene, i uryddigt hus, skidden,
forrevet, men ridder, den evig elskede fra
hendes ungdom, en gut, nu som altid uten
lang hukommelse, uplettet av nag, uten
en bebreidelse og uten et ord til forsvar.
Og paany maa hun gi sig over og gi sig
hen; i nogen frie, ubekymrede
sommerdager lever de bare i sin elskov. Og
paany er mesterlig det ene, rette ord for
Sigrid Undsets skildring.

Derfra reiser Kristin fruktsommelig.
Erlend vil ikke være med, paa hendes fars
gaard vil han ikke sitte mere, han vil ha
Kristin op til sig, gutterne kan klare
gaarden nu. Kristin venter ham allikevel, hun
sender bud efter ham, men han kommer
ikke. Da er det hun maa vælge: enten
sin kjærlighet til ham eller sin kjærlighet
til, uro og angst for barnene og deres
fremtid. Hun vælger sønnerne, hun ser
de trænger hende, et nyt barn bærer hun
under hjertet, og da det kommer, døper
hun det Erlend: hun har opgit ham og
betrakter ham som en død.

Saa kommer katastrofen, uventet,
ufor-staaelig, overvældende. Bygdesladderen
har havt fat paa Kristin, manden er reist
fra hende, men hun har født et barn, og
farskapet blir tillagt Ulf Haldorssøn, som
hele tiden har været i tjeneste paa gaarden.
Bygdens latente raseri slaar ut, bønderne
har ikke glemt og ikke tilgit. Sønnerne
faar høre det, de ruster sig til kamp, ved
kirken møter de fienderne, og Gaute
hugger en månd ned. »Det er blit dyrtid
paa ære her paa Jørundgaard nu, mor, —
vi faar ta slikt kjøp som vi kan faa», sier
den ældste av sønnerne. I denne nød
reiser en av gutterne op til faren, fortæller

323

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0359.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free