- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
343

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Stockholms stadshus. Av Ragnar Josephson

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och mest osvikligt förde vidare denna
estetiska idealism. Det torde väl icke
finnas bredvid Ragnar östberg en
svensk konstnär, som mer övertygat lågat
för konstens heliga lek som livets högsta
värde och som genom alla dessa sena
år av fallna riken och störtade ideal
mer målmedvetet kämpat för det
skön-hetsrike, som »vann för eviga tider hans
själ».

illustration placeholder
Ragnar Östberg.


Det som gör stadshusarkitekturen
till en i detta avseende ensamstående
kulturföreteelse är, att den är en
oppositionsarkitektur mot sin egen tid.
Nittiotalet stred mot gårdagen, stadshuset
står här i strid mot sin egen dag och
mot morgondagen. Ju mer en hård,
fattig tid krävt nytta och sparsamhet,
ju mer de krassa intellekten fått gehör
och deras krav växt att just deras
»sunda förnuft» skall bliva fixstjärna för
kulturlivet, dess mer oförnuftigt rikt och
skönt har arkitekten låtit sitt hus växa
upp. Han har med en stridbar energi
av stora mått hävdat att
byggnadsverket före allt annat skall vara ett konstverk
och att ett konstverk före allt
annat skall vara skönt.

Det är i denna, ofta genom motvind
högt flammande konstnärseld, som varje
del i stadshusbygget blivit omsmält och
utformad, och denna kärlek till form, färg
och ädla proportioner har genomträngt
husets massa in i det minsta skrymsle.
Men det kan ej nekas, att en sä lidelsefullt
fattad l’art pour l’art även kan innebära
något på en gång hjärtlöst och osant.
Det finns spår därav i stadshuset. Blå
hallens storslagna väggbildning har nåtts
på bekostnad av ämbetsvåningarna, som
ligga förlagda omkring densamma; det
naturliga hade varit
arkadgenombrytning genom alla våningarna mot hallen,
vilken då hade blivit en verklig ljushall
till glädje för det dagliga arbetet. Vissa
i dunkel förlagda korridorer, trappor och
gångar kunna äga ett stämningsvärde
och hava dessutom måhända skyddat
fasaderna från fönstergenombrytningar på
estetiskt mindre tilltalande platser; men
de taga ringa hänsyn till människorna,
som skola bruka dem. Den gotiskt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0383.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free