- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
358

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Christian Krohg. Av Arnulf Överland

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Arnulf Överland

som hersket alle vegne, i kunst, litteratur,
politik, moral og religion.

Utfaldet av kampen var jo nok givet:
Man kan ikke stanse kunstens organiske
vekst midt i foraaret med indignerte
avisartikler. Det gik ikke anderledes
end at publikum nolens volens vænnet
sig til den realistiske kunst for i næste
omgang at bruke dens dogmer mot en
endnu nyere kunstretning.

For den almene bevissthed staar
Christian Krohg nu som den centrale
figur i 8o-aarenes kunst,
gjennembrudds-manden, fornyeren og grundlæggeren,
den moderne norske malerkunsts
bedstefar, sandhedssökeren i kunsten, en månd
som ikke drömmer, men tænker, som
ikke digter, men iagttar og fortæller.

Selv har han vanskelig for at forsone
sig med deri kunsthistorie, som anbringer
malerne gruppevis i hver sit
klasseværelse med numer paa. Der findes ingen
»otti-aar», siger han, — undtagen i
kunsthistorien. Nationale karaktertræk
i kunsten vil han heller ikke vite noget

av. Der findes ikke nogen norsk og
nogen fransk kunst, der findes bare god
og daarlig kunst. Hvem som har malet
billederne og hvor og naar, kan være
det samme.

Paa sæt og vis har vel begge parter
ret. For den, som staar midt i en kreds
av jevnaldrende kunstnere, er den
individuelle forskjel iöinefaldende, -— for de
utenforstaaende er fællespræget ty deligere.

Sikkert er det, at Christian Krohg
med sin sterke individualitet vil indta
sin egen plads, hvem man end stiller
ham sammen med. Men naturalismen
er ikke hans opfindelse, han blir nödt til
at dele den med andre.

Og har han end mottat
grundlæggende indtryk fra Frankrig, saa finder
man sjelden eller aldrig i fransk kunst
den uformildede og uharmoniserte, den
barske klang i farven, det salte veir over
et landskap, den usminkede og
skaansels-löse menneskeskildring, det bedske
humör, som kjendetegner Christian Krohg,
og som vi, hans beundrere, synes er norsk.

Genre.
I Göteborgs museum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0398.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free