- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
373

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjunde häftet - Göteborgsutställningen som konstnärlig helhet. Av Hans Wåhlin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G ö t e b o rgs u t s tälln inge n

II

Mittgården med minneshällen.

den historiska och kulturhistoriska
återblicken över stadens och bygdens
utveckling från äldsta tider till våra dagar,
särskilt under de tre hundra år, som gått
sedan det egentliga Göteborg grundlades.
Utanför detta program går egentligen
endast konstutställningen, vars
retrospektiva del visserligen begränsats till i västra
Sverige födda eller där åtminstone
tidvis verksamma konstnärer men som för
övrigt upplåtits åt en till största delen
från andra landsändar rekryterad modern
konstnärsgrupp och åt moderna
grupputställningar från Danmark, Norge och
Finland, samt den konstindustriella
avdelningen, som omfattar nutidens svenska
konstindustri i allmänhet. Området
bortom viadukten, i vinkeln mellan
Skånegatan och Örgrytevägen, har reserverats
för den utställningsavdelning, som
särskilt tar sikte på nuet och framtiden:
den allmänna svenska
exportutställningen, där våra industrier visa prov på sina
produkter.

Utställningsområdets splittring har

således utnyttjats som grundval för en
systematisk fördelning av utställningens
skilda delar, som fyller en viktig uppgift
i överskådlighetens och redans tjänst.
Om arkitekterna alltså gjort det bästa
av det tillgängliga områdets planform,
så ha de också vetat att begagna dess
nivåförhållanden. Den brutna terrängens
profiler ha än i långa, fasta kurvor
använts för att ge ökad rymd åt
perspektivet, än i brant stigande linjer fått
skänka monumental lyftning åt enstaka
partier och göra blickfältet till en avslutad
helhet. En av de största och bäst
behandlade detaljerna av detta slag är
lyckligtvis av permanent karaktär, nämligen
Götaplatsen med dess storslagna
fondbyggnad, nya konstmuseet.

Den breda, rikt planterade och av
måhända inte så vackra men i varje fall
enhetliga och förnäma byggnader
kantade Kungsportsavenyen har från
begynnelsen i sin långsamma men markerade
och vackert växande stigning en
förutsättning för monumental verkan, till vil-

373

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0413.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free