- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
407

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Snorre Sturlason. Av Fredrik Paasche

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sno r r e Sttirlason

Olav Trygvasons saga. Seidmænde?ie paa S kr a 11 e s kj æ r.

H alf d an E g e diu s.

nævner, maatte ha sin forklaring i
kongens personlighet. Endnu mere
av-gjörende for vor opfatning maa det bli,
at Snorres skildring av kong Olavs
sidste dager, kongens gang til faldet og
til den straalende opreisning efter döden,
er det ypperste i hele det store
saga-verk. Ingensteds har fremstillingen större
varme og inderlighet; den kong Olav, vi
læser om, har sin fulde menneskelighet
i behold, og endda har vi kjenslen av
at fölge »en hellig månd». Vi kunde
ikke faat den, om den ikke hadde været
Snorres egen, om ikke en stemning av
helg og höitid hadde været levende i
ham under arbeidet.

Og vi vet, fra den lange saga som
handler om Snorre selv og hans ætt —
Sturlungasagaen — at religionen hadde
sin dragning for ham. Da han ved
paasketid i 1236 blev hjemsökt med
vaabenmagt av sin bror Sighvat og sin
brorson Sturla Sighvatsson, negtet han
at kjæmpe mot sine egne frænder i
hditiden, og ordene kan knapt ha været
det rene hykleri. Mellem de mænd,
Snorre Sturlason tok sig av og gav hjælp,
saalangt hans försigtighet tillot det, var
biskop Gudmund av Holar, den tros-

ivrigste månd i landet og gjenstand for
hat og ihærdig forfölgelse fra andre
hövdingers side. Han bodde lange stunder
paa Snorre Sturlasons gaard, og hans
beskytter digtet et kvad til hans ære.
Det er endog vel tænkeligt, at biskop
Gudmund, som uten avslag stred for
det hans kirke kaldte »retfærdighet»,
har tjent Snorre som levende model da
han utformet Olavs-skikkelsen, da han
skrev om herskeren som for sin
retfær-dighets skyld fik landets stormænd imot
sig og maatte forlate sit rike.

Menneskeskildringens kunst er det
dypeste i Snorres verk. Disse sagaer,
hvis væsentligste indhold ser ut til at
være krig og rygter om krig, gjemmer
allikevel uendelig meget mere. Den
som trænger ind i stoffet vil möte
skikkelser han ikke glemmer.

Og Snorre har gjort veien let, —
gjennem stilens og kompositionens kunst.
Stilen er klassisk klar, man merker den
knapt under læsningen, saa sterkt
fremhæver den emnet og ikke sig selv; den
er uten dunkelhet og uten snaksomhet,
aldrig lægger den en hindring i veien
for den umiddelbare forstaaelse, aldrig
hefter den fortællingens gang. Like

407

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0451.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free