- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
430

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Åttonde häftet - Ruinvärldens problem. Några anteckningar från en resa i Italien. Av Ludvig Nordström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ludvig Nordström

italienska arkitekturen. Bondens,
borgarens hus med det antika altaret i
centrum går upp igenom hela den
italienska arkitekturen; kyrkan, palatset
bibehåller genom hela den italienska
byggnadskonsten en primär karaktär av
boningshus, och denna dess
grundkaraktär skymmes aldrig. Arkitekturen blir
i Italien aldrig, som i Frankrike t. ex.
under rococon, en fri konst, påminnande
om målarkonsten. Den förblir alltid
social.

Därför har den aldrig fått det drag
av nyck, av individuell laglöshet, av
anarki, som den fria arkitekturen måst
utmynna i. Den har, levande i ett
fattigt land, alltid måst fylla ett behov,
därför alltid varit tyglad av en lag och
därmed alltid kommit att bära ett
uttryck av nödvändighet och allvar.

När nu i ett land eller en epok de
individuella nyckerna nått slutet av sin
kraft, nått botten av fjärdingen, blivit
trötta, så har det i världen funnits bara
en arkitektur, som varit bara arkitektur
i begreppets fulla innebörd, d. v. s.
husbyggnadskonst, det har varit den
italienska, där den rest sig, hård, sluten,
ändamålsmättad, obrytligt stark. Den
har varit arkitekturens idé, och till detta
Canossa ha de alltför världsliga
arkitekterna måst vandra för att ödmjuka sig
inför lagens majestät.

Så är det också märkligt att iaktta,
hur, då man går ena dagen i det
2000-åriga Pompeji, andra dagen i en modern
stad, huset är detsamma, i allt
arkitektoniskt väsentligt. Så oerhört hårt
format är detta land av naturen, att det
så att säga för evigheten
standardiserat icke bara ekonomi och politik utan
även människornas boningar. Och denna
hårdhet har blivit en skola för allt
andligt liv på planeten.

5-

Detta andliga liv i dess högsta form,
religionen, har nämligen, upptäcker man
till sist, på precis samma sätt formats
av Italien. Ty vad är i grund och
botten kristendomen, sådan den slutligen
blivit i katolicismen och dess avläggare,
annat än en skapelse av och ett uttryck
för Italiens fattigdom?

De flesta människor säga, att de
resa till Italien för att njuta. Men
frågar man, vad de njuta, så blir svaret:
solen, värmen, blomdoften, frukterna
o. s. v. Det vill med andra ord säga:
de resa inte till Italien, de resa till ett
sydligare klimat, och av de tusenden
sinom tusenden, som rest till Italien,
ha de flesta aldrig varit där.

Till Italien skall man resa för att se
och tänka. Italien, sådant det ligger
där med sin stränga natur, sin stränga
arkitektur, sin stränga konst, sin stränga
historia verkade åtminstone på mig som
det symboliska gudsögat i triangeln i
kristna kyrkor, och det ögat såg en
djupt i själen med en sträng och
forskande blick och frågade, föreföll det
mig: »Har du levat för det gudomliga
inom dig? Har du hänsynslöst sökt att
fullkomna dig?»

Över en helgonbild på Via del
Tri-tone i Rom står det: »Custos in via».
Så verkade Italien på mig.

Måhända vågar jag säga, att jag
ägnat en god del av mitt tankeliv åt
kristendomens världshistoriska problem.
Måhända är det då icke förmätet, om
jag säger, att först i Italien tyckte jag
mig äntligen uppleva kristendomen som
en konkret realitet. Aldrig förr har jag
så begripit, hur antik den är till hela
sitt väsen och hur föga den i
verkligheten nått utöver antikens naturliga
begränsningar. Hostian, kärleken och
fattigdomen, dessa tre grundpelare för

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0474.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free