- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
454

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Lunds domkyrka. Till 800-årsminnet av det äldsta kryptaltarets invigning. Av Otto Rydbeck

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Otto Ry d b e c k

Södra bildkolonnen.

en direkt kopia av något bestämt
arkitekturverk i utlandet, sammanhänger
förmodligen i viss mån därmed, att kyrkan
icke är att anse sam en fullt enhetlig
skapelse, utan som en fri omgestaltning
och utvidgning av en äldre helgedom,
av vars befintlighet arkitekten,
omskapa-ren, måste hava känt sig bunden. Detta
torde i sin mån hava bidragit till
byggnadens originalitet.

Byggmästaren Donatus var en
framstående konstnär, som med en ovanlig
skicklighet lyckats med nybyggnaden
assimilera den äldre, måhända av sachsisk
påverkan influerade kyrkan och
dessutom sammansmälta den germanska, från
Rhentraktens katedraler hämtade
arkitekturen med en av lombardisk ornamentik
starkt genomträngd plastisk utsmyckning.
Dennas säregna behag har till en ej
oväsentlig grad sin orsak i det påtagligt
nordiska (gottländsk-skånska) inslag, som
nästan överallt kan skönjas i densamma.
Det lombardiska inflytandet torde böra
tillskrivas Donatus, som säkerligen var

italienare till börden och som måste hava
idkat arkitektoniska studier såväl i Italien
som vid Rhen. I sistnämnda trakter ligga
också de byggnadsverk, som förete den
största likheten med Lundadomen,
närmast katedralerna i Speier och Mainz.

Konsthistoriskt sett intager sålunda
domkyrkan i Lund en betydande
ställning, ej blott ur nordisk utan även ur
kontinental synpunkt. Därtill bidrager
även den omständigheten,att byggnadens
olika partier äro så noggrant och säkert
daterade.

Vid domkyrkans invigning voro ännu
ganska många detaljer oavslutade i fråga
om den inre utformningen och särskilt
beträffande skulpturen. Visserligen
fullföljdes arbetet, men betydande delar av
ornamentiken blevo, såsom ännu synes,
aldrig fullbordade. Dels hade man
antagligen tröttnat på det ständiga
byggandet,och dels har säkerligen den
konstnär, vilken efterträtt Donatus som
byggnadsledare, snart nog avlidit. Det
andliga väldets tillväxt betydde mera för de
ledande prelaterna än avslutandet av de
detaljer i fråga om kyrkans
utsmyckning, som ännu voro ofullbordade.

Så gingo några år, och Absalon, den
måhända mäktigaste man som beklätt
ärkebiskopsstolen i Lund, blev Eskils
efterträdare. Det var han som till den
sannolikt tornlösa västfasaden lät
uppföra det mäktiga tornpartiet. Dettas
karaktär visar, att byggmästaren hämtats
från helt annat håll än Donatus och
dennes närmaste efterträdare som ledare av
domkyrkobygget. Väl erinra enstaka
detaljer vagt om att man till en början
sökt upptaga och efterbilda motiv från
själva kyrkans ornamentik. Men i stort
sett är skulpturens prägel
anglo-normandisk, och även arkitekturen pekar på
inflytande västerifrån.

Då ärkebiskop Absalon i sitt
testamente år 1201 donerar medel till gju-

454

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0502.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free