- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
479

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Burgteatern i Wien. II. 1848—1922. Av Maja Loehr. Översättning från författarinnans manuskript av A. L. W.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Bttrgte a te rn i Wien

dessa försök till ett fullständigt
ny-gestaltande av scenstilen uppsättas även
nu talrika nyheter på det gamla
naturalistiska, mången gång lätt romantiskt
färglagda sättet. Såsom särskilt lyckade
iscensättningar av naturalistisk art må
nämnas Molnårs litterärt icke vidare
betydande, men utomordentligt spelade
»Der Schwan» och (särskilt i första akten)
det högintressanta skådespelet »Madame
Legros» av Heinrich Mann, båda efter
skisser av Burgteaterns förträfflige
målare WiLKE.

Men viktigare än dessa i enstaka
fall lyckliga konstnärliga resultat är det
faktum som man med glädje kan
konstatera, att den gamla
Habsburginsti-tutionen Burgteatern även efter
omstörtningen har bevisat sig vara livskraftig
och full av utvecklingsmöjligheter, till
berömmelse för sina stora grundare och
främjare och likaså till berömmelse för
den nya generation som, utan att
alltid vara medveten därom, står på
deras skuldror. Ett rikt andligt liv
härskar bland teaterns medlemmar, och
detta var alldeles särskilt fallet under
den förträfflige skådespelaren och
regisören Albert Heines direktionstid (1918
—21), då under någon tid Hermann
Bahr som dramaturg tillhörde
Burgteatern. Denna livaktighet har bland annat
tagit ett allvarligt uttryck i den tyvärr efter
ett år på grund av penningbrist indragna
månadsskriften »BlätterdesBurgtheaters»,
avgjort modern till sin orientering.
Litterära ämnen, frågor rörande inscenering
och skådespelarkonst dryftades där av
teaterns medlemmar och dem närstående
författare, och där ställdes det i
föreställningarna givna beviset för deras
konstnärliga kunnande gentemot vidden
och djupet av deras konstnärliga viljande.

Slutligen måste ännu en händelse
omnämnas, vilken likaledes under Heines
direktörstid gav uppfyllelse åt den sedan

överflyttandet i den nya byggnaden
aldrig förstummade önskan om en mindre,
på intimare verkan beräknad
teaterbyggnad: förvärvandet av Schdnbrunns
slottsteater som andra scen för Burgteatern.
Den öppnades i juni 1919 med en
tragedi av författarinnan till denna artikel,
»Tristans Tod», dock visade det sig
snart att denna utsökta rokokoteater —
en dröm i vitt och rött och guld —
som uppförts under Maria Theresias tid
förnämligast som skådeplats för
amatörföreställningar av den konstintresserade
kejsarfamiljen och sedan uteslutande
använts för hovets teaterföreställningar,
endast lämpade sig för stycken i en
graciös och munter stil, alltså
huvudsakligen för lustspel. Under
sommarmånaderna 1919—21 spelades där varje
afton; sedan har den pä grund av
planerade ombyggnader, vilka särskilt skulle
förbättra den bristfälliga akustiken, varit
stängd.

Sedan 1921 står i spetsen för
Burgteatern Anton Wildgans, en av de
allvarligaste bland de ungösterrikiska
dramatiska författarna, vars styrka dock,
såsom redan nämnts i en tidigare artikel
i denna tidskrift,1 främst synes ligga pä
det lyriska området. Redan fore hans
utnämnande till direktör hade hans
tragedi »Dies iræ» uppförts på
Burgteatern under Alfred Rollers regi (1919).
Ar 1922 framförde han sin »mytiska
dikt» som han kallar den, »Kain», som
förspel till en biblisk trilogi. Den korta
tid han varit direktör, vilken hittills icke
visat några personliga- drag och
väsentligen fortsatt den av Heine inslagna
kursen, tillåter ännu inga slutsatser
angående hans intentioner och förmåga
som direktör. Huvuduppgiften för
Burgteaterns ledning under den närmaste

1 Maja Loehr: Huvndströmningar och
huvudpersoner inom Tysk-Österrikes moderna
diktning. 1921 s. 599.

479

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0527.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free