- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
489

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Det fotografiska porträttet. Dess legitima gränser och plats i de andliga verksamheternas samhälle. Av Henry Buergel Goodwin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det fotografiska porträttet

hos gediget fotografiskt bildarbete,
börjar jag serien porträtt med fyra typiska
fall, där fusket med fantasibelysningar,
teatralisk pose eller bullersamma
acces-soarer vänt ut och in på porträttets
uppgift och väsen.

En av de mest graciösa, livfulla och ryktbara
moderna danskonstnärinnorna är Clotilde van
Derpp. Man behöver bara ha sett henne uppträda
en enda gång för att fatta det befängda i en sådan
kvasipersonskildringsom den Dührkoopska. Och
vad den har beundrats och reproducerats av
fotograferna! Man kan endast förlåta ett
sådant ynkligt huggande i sten hos den som inga
ögon och sinnen har att uppfatta en ung
skön-hetsprästinnas charm. Lägg märke till det
kroppsligt stympade (händerna och
flattryckt-heten över det hela) och framför allt den för
teatrografi-porträtt-hybriden typiska tonvikten
på kläderna. Den själiska stämningen inger
beskådaren sensationer av sömnighet eller
avsvimmande. Det manuella arbetet omkring,
men icke i bilden, framhäver ytterligare fusket.

Det finns knappast någon nu levande
person som över hela världen är mera känd
för konstnärlig excentricitet än Charlie Chaplin.
En sådan egendomlighet måste naturligtvis
på något vis framträda i hans yttre. Bilden
visar Charlie Chaplin i den tvetydiga skepnad
i vilken en illustrerad halvmånadsskrift med

Charlie Chaplin. Baron
de Meyer.

George Ar liss. Baron
de Meyer.

millionupplaga presenterar honom för den
amerikanska och europeiska publiken!

En annan scenisk konstnär beundras i
Amerika och England för sin fina, klassiskt
romerska typ, förenad med anglosaxisk
manlighet och inte utan en bismak av ironisk
högfärd, Mr George Arliss. Ger bilden ringaste
antydan om en sådan personlighet? Denna
och föregående bild bekräfta min farhåga, att
fantasibelysnings-charlataneriet — en av teatro=
grafiens många dubiösa verkningar! — som
först grasserade i Amerika och nu på få år
besmittat hela produktionen, har mången
ofrivillig karikatyr på sitt samvete.

Tamar Karsavinas (Mrs Bruce’s) smidiga
och gnistrande vitalitet har av en hel värld
av beundrare blivit höjd till skyarna. Kan
samma värld verkligen godkänna en version
av hennes yttre som den på sid. 490 — föga
annat än ett oväsentligt staffage till en ateljéfond?

Till stöd för det ovan gjorda
särskiljandet av arbeten, där
naturiakttagelse och studium bildar
utgångspunkten, och sådant arbetsinitiativ, som först
och främst tillfredsställer producentens
lust att manipulera och göra sitt manér
gällande, kommer i det följande att visas
en serie enkla och ärliga, med intresse
och uppriktighet gjorda porträttarbeten,
hos vilka det nog torde synas att de
inte ha mera gemensamt med de teatro-

489

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1923/0537.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free