- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
492

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Det fotografiska porträttet. Dess legitima gränser och plats i de andliga verksamheternas samhälle. Av Henry Buergel Goodwin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

He ii ry B u e r g el G o o dv in

ambition till porträtt av män och drar
ytterligare gränsen för sina bilder något
under skuldrorna. De av livets strid
fårade ansiktena visa alla den mest
amerikanska av ali levnadsvisdom, den
som ligger i det välvilliga leendet.

Ingen fotografiens representant torde
dock för närvarande företräda så mycket
av allmän porträttkultur som nlcola
Perscheid. Vad gott vi här i Norden
ha kunnat prestera på detta område ha
vi hans inflytande att tacka för: att vi
hos oss se relativt litet av det av
målaren George Clausen gisslade falska
artisteriet, »som bidragit så mycket till
att förvanska enkelheten och allvaret hos
den äldre konsten», att vidare i våra
bästa arbeten relativt litet finns att spåra
av det av Clausen så förlöjligade
onaturliga »överdrivandet av små grada-

en bok åt sin vän Ernst Josephsons
porträttkonst, kan undantagsvis — fallet Nennie af
Geijerstam som ex. — anslå den rent
mänskliga tonen. Bristande utrymme tillåter mig
endast att hänvisa till företalet till min
publikation i Konstnärsporträtt», där sid. III en
allmängiltig sats av Thomas Mann upptas till
behandling, som även Pauli bekräftar i sin
mänskliga ton gentemot det mänskliga temat.

tionsskillnader i ansiktet». Var vi vore
utan Perscheids föredöme framgår bäst
av en blick på arbetsresultaten i de
delar av Europa som ligga fjärmast från
hans inflytelsesfär. Amerika och
en-tenteländerna ha de högsta topparna på
utvecklingen av det fotografiska
porträttet att uppvisa, men intet land har
att berömma sig av sä många i
genomsnitt gediget skolade porträttfotografer,
och det nästan i varje småstad, som
Tyskland (samt Schweiz och Österrike).
Perscheidporträtten av kyrkofurstarna,
sångaren Dr Wüllner, Dr Rodenberg
övertyga om att här i fråga om enkelhet
i poseringen, människokännedom och
konstnärlig värdighet något förnämt och
respektingivande blivit uppnått, som man
ej är van att förbinda med begreppet
porträttfotografi.

I det föregående ha de fotografiska
porträtten klassificerats enligt principen

William Gilette. P. Macdonald.

492

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0540.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free