- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
496

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Det fotografiska porträttet. Dess legitima gränser och plats i de andliga verksamheternas samhälle. Av Henry Buergel Goodwin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Henry B uer ge I Goodwin

naliteter, på alla livets stigar, som uppasserska,
som butiksflicka i handskboden, på variéténs
estrad, badande i Ostende — hon är
protoplasmat till Bernard Shaws odödliga Eliza!

Jag kan avsluta analyserna med tre
av de bästa fotografiska porträttarbeten
jag under loppet av många år kommit
över. De äro trogna avbildningar rätt
och slätt, utan medveten bildmässig
ansträngning, rena fotografiska
återgivanden, i vilka modellen själv framgångsrikt
ingivit den rätta behandlingen. Detta
är inte särdeles äggande till
självöver-skattning för oss porträttörer. Men jag
hoppas det befästar hos dem, som äga
den, den rätta tjänande porträttörandan.

Vi återgiva här det bästa porträtt vi äga av
författaren Samuel Butler, upphovsmannen till
»The Way of Ali Flesh». Läsaren av Butlers
biografi och hans efterlämnade dråpliga »Note
Book» får veta, att Butler lät sitt faktotum
Alfred (Mr Cathie) taga detta fotografi. Denna
trogna, samlade, högst introspektiva bild,
åstadkommen genom en fullkomligt naturlig och
otvungen pose och förmodligen med lång
exponering vid dämpat ljus, överträffar — med
alla sina brister t. ex. i händelsernas
behand-ing — de många andra kända skildringarna
av en man som ägnat mycket intresse åt sitt
yttre. För beundraren av Butlers skrifter
belyser detta porträtt på ett utmärkt sätt hans
krav på uttrycksfull realitet. Han skrev ju
om sin egen metod som författare: I never
think whether my style is bad or good, I just
write down what I want to say.

En viss måleriliknande kvalitet, de diskreta,
väl avvägda valörerna i svart och vitt, äger
även vårt bästa porträtt av Strindberg. Det
har en liknande tillblivelsehistoria som Butlers.
Strindbergs intresse för fotografering och för
sitt eget yttre liknade även Butlers, och han
poserade ofta för en Stockholmsfotograf i den
belysning han hittat på själv. Denna bild, som
särskilt tilltalade honom, kallade han »Mannen
som ser mot ljuset».

Gustaf Fröding fotograferades på Uppsala
hospital av syssloman John Morén, på sin vän
och läkares, prof. Frey Svensons tillskyndan,
och något av de bästa då erhållna resultaten
omarbetades av förf. för att tjänstgöra i
fotogravyr som titelbild till Frey Svensons bok
om Frödings diktning. Reproduktionsrättig-

Miss Elsie Jannis. De Meyer.

nationella sovvagnssällskapets hela turistkarta!
Men undersök orsaken varför vi tro oss känna
igen människan på »kortet»! Jo, vi alla, som
rest, ha mött henne, överallt, inom alla natio-

S amue l Butler.

496

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0544.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free