- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
497

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Det fotografiska porträttet. Dess legitima gränser och plats i de andliga verksamheternas samhälle. Av Henry Buergel Goodwin

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Det f o t o gr a f i s k a p o r tr ät t et

heterna överlämnades till omarbetaren, och
jag har aldrig handskats med ett delikatare
fotografiskt material än dessa Morénska negativ.
Jag förstår därför målaren Richard Berghs
i »Ord och Bild» år 1911 s. 187 och till mig
personligen uttalade förtjusning över dessa
fotografiska alster, skenbart så anspråkslösa,
men ur en synpunkt, som jag i det följande
försökt tolka närmare, värdefullare än allt vad
människopåfund har kunnat skapa med samma
ämne som föremål.

Vi böra ett ögonblick dröja vid redan
berörda »en viss måleriliknande kvalité»,
som i fråga om Strindbergporträttet
gäckat experter. Det ansågs att
fotografiet måste vara »en reproduktion av
en tavla». När sådant yttras såsom ett
naivt beröm om ett gott fotografi —
det ligger ju nära tillhands att man
berömmer ett porträtt genom att jämföra
det med den högsta
porträttdokumentationen, oljemålningen — så behöver
detta ingenting ha att göra med att
porträttören i svart och vitt eftersträvat
en sådan effekt. Imitation av andra
konstarter och överskridandet av
fotografiens egna resurser är naturligtvis
lika förkastligt som de artisterier vilka
avfärdats ovan. En fotografisk
porträt-törs stolthet över ett naivt beröm som
det anförda kan vara berättigad, när
han i något sällsynt fall har
åstadkommit en sådan verkan, trots så
genomolika framställningsmetoder som
målning pius fotografisk reproduktion
och enbart fotografi. Den måleriska
kvaliteten, de väl avvägda valörerna äro
nämligen icke alis något för måleriet
såsom teknik egendomligt, utan de äro
en fullbordan av ett ideal som har sin
djupa grund i nåendet av samma
verklighetsillusion, i uttrycket för samma
natur studium.1 De måleriliknande valö-

Augtist Strindberg.

rerna i den sist omnämnda bilden, som
tillvunnit sig Richard Berghs beundran,
ja inspirerat hans målning av Gustaf
Fröding på sjukbädden, ligga på ett
helt annat plan än dagrar och skuggor
och toner och kött och materie — dessa
ting som mer eller mindre tillfälliga por-

1 Hildebrands Naturerforschung, se ovan
not till sid. 491. Jag har redaktören för British
Journal of Photography att tacka för
påpekandet av en för årtionden sedan utkommen, då
epokgörande skrift Nature Photography by Dr
32—Ord och Bild, 32:a årg. ~

Gustaf Fröding.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0545.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free