- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
517

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Giorgione och Giorgionelegenden. Av August Hahr

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

G i orgione och G i or g i öneL e g enden

Konserten.
I Louvre.

av att ha givit upphov till den store
målaren, men han vet också om
Vede-lago-traditionen. En minnestavla i
domen i Castelfranco, som släkten
Barbarella i slutet av 1500-talet därstädes låtit
uppsätta, skall även ha upptagit
Gior-giones namn. Tavlan är nu
försvunnen. Antagligen har den varit en av
de verkande orsakerna, kanske den
främsta, till legenden om
Barbarella-härstamningen, ehuru inskriften kanske
blott och bart ville framhålla, att i den
nämnda kyrkan, som smyckats av
Ca-stelfrancos ryktbaraste son, släktens
familjegrav var belägen. Mera har
knappast behövts för den lätt funna legenden
om adelsmannen, som älskade den vackra
bondflickan i den lilla byn, i vars
närhet han ägde ett gods. Mot denna
rörande historia, tacksamt utnyttjad, kan
dock forskningen icke uppställa några

mera positiva skäl för ett annat
ursprung, än att Vasari uppger målaren
vara av »umilissima stirpe»
(anspråkslösaste släkt), och ett dokument
anträffats rörande en viss Giorgione från Ve
delago, borgare i Castelfranco 1460,
som att döma av namnformen möjligen
kunde ha varit konstnärens far eller farfar.

Den gode Vasari skulle alltså icke
under sina besök i Venedig (tidigast
1541) förnummit ett ord om målarens
diskreta härkomst. Men å andra sidan
är det svårt att tro, att en bondpojke
utan uppfostran och bildning efter
några få läroär hos fader Giovanni Bellini
redan i början av tjuguårsåldern är en
av Venedigs i måleri och musik mest
ryktbara konstnärskavaljerer, överlägsen
sin lärare, klassiskt bildad och beläst
och en ung sensibel drömmare, vars
verk ännu i dag utstråla en betagande,

517

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0569.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free