- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
556

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Literært Kaleidoskop. Af Carl Behrens - Ett vittert äkta par. C. R. och Helena Nybloms levnadsminne. Av Olof Rabenius

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl Behrens

en saadan Digtning skulde eje: dette at
Digterens Vers genfødes paa Folkets Læber
— det naar han ikke.

— — — Saaledes har da vor Natur
baade poetisk, historisk, videnskabeligt faaet
sine Dyrkere paany. Og der er ikke
noget forunderligt heri. Det er et rimeligt

Udslag af vor Tid — Tiden efter
Verdens-katastrofen, da Begrebet: det nationale
har faaet en ny stærk og inderligere Klang,
og Nationer, i første Række selvfølgelig
de smaa og svage, samler sig om deres
egne Værdier for at give dem Dybde, ny
Styrke, nye Muligheder.

Ett vittert äkta fi ar

C. R. och Helena Nybloms levnads minnen
Av Olof Rabenitts

0

VÅRA VITTRA annaler har
det Nyblomska namnet en
särskild klang, som förlänats det
av dess två främsta bärare,
professor Carl Rupert Nyblom och hans
fru Helena Nyblom, född Roed. Det är
ett vackert och rikt inslag i den svenska
bildningshistorien och umgängeskulturen,
som knyter sig till dessa båda högt
begåvade personligheter. Deras hem i Uppsala
var en samlingsplats för alla muser, en
medelpunkt för estetiska intressen av de
mest skiftande slag, som därifrån utbredde
sig över hela det akademiska
sällskapslivet. Ifrån slutet av 186o-talet blev
Uppsalaluften i en icke ringa grad genomsyrad av
den Nyblomska andan. Från professorns
kateder utgingo många friska tankar och
väckande impulser. Hans estetiska
förkunnelse hade talrika anknytningspunkter
och vid syftning, och genom sin förbindelse
med dilettantismen på olika konstområden
blev den ett allmänt bildningsferment. Dock
fostrades även stränga specialister i Nybloms
skola, varom hans många utmärkta
lärjungar, isynnerhet på litteraturhistoriens fält,
bära vittne.

Det mest utmärkande för C. R. Nyblom
som estetiker är hans nära nog universella
mångsidighet. Hans delade intressen
hindrade honom naturligtvis från den
koncentration, som är erforderlig för upprättandet
av ett fast monumentalt livsverk, men hans
begåvning hade förvisso räckt till för stora

värv inom vilka som helst av estetikens
sfärer, blott han sparat och samlat sig
mera för uppgiften. Ingen kan dock
förneka den stora betydelsen av hans rörliga
och vittfamnande ingenium, hans frodiga,
klarsynta och tillmötesgående humanitet,
gåvor som en dogmatiker och pedant
svårligen kan ersätta i utövandet av
lärarkallet.

Om Nybloms mångsidighet som
estetiker får man den bästa föreställningen
genom att iakttaga, hur hans bildning
omspänner både den abstrakta och konkreta
sidan — och den senare i hela dess
mångfald — av hans vetenskap. Ali jämförelse
i övrigt utesluten, erinrar hans andliga
utrustning just i dess rika sammansättning
om Geijers. Även Nybloms estetiska
åskådning, om än föga originell, vilade på
spekulativ grund,som ju ensam förmår skänka stadga
och vederhäftighet åt omdömena. Det är
egendomligt att tänka på att den glada
levnadskonstnär som C. R. Nyblom var,
studentsångaren och S. H. T.-stormästaren, fått
sitt filosofiska dop av Boström, vars idealism
givit prägeln åt hans livsuppfattning. Han
var väl hemmastadd i de konstfilosofiska
systemen, som han utvecklade i sina
skrifter och föreläsningar, men de hade icke
någon förtorkande verkan på den friska
åskådligheten i hans syn på det skönas
växlande företeelser. Han kunde skriva en
essay om något aktuellt konst- eller
litteraturämne utan att finheten i analysen tog

C. R. Nyblom: En sjuttiårings minnen, i—2. Stockholm, Albert Bonniers förlag.
Helena Nybi.om: Mina levnadsminnen, i—2. Stockholm, Albert Bonniers förlag.

W

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0608.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free