- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
613

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Minnesintryck från den konstindustriella avdelningen på Göteborgsutställningen. Av Holger Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Minn es in try c k från Gö te b or g s ti t s tä l Inin gen

haft sina vägande inlägg, må vara osagt,,
ett är visst, att på hela utställningen
ingenting är så mästerligt genomtänkt för
rummets anpassning till de utställda
föremålen som här i konstindustrihallen. De
smälte så samman — rummet och det
exponerade —- att man ibland stod frågande
vad som hörde rummet till och vad som
var utställningsobjekt. Det hade också
varit den ledande principen att visa de
föremål, som därtill kunde komma i fråga,
insatta på sin rätta plats, där de av
konstnären tänkts fylla sitt ändamål. Ja, man
skulle nästan vilja säga, att omsorgen om
interiörernas utformande blivit så stark och
resultatet så effektivt, att det utställda
trädde i bakgrunden. Därför vill jag ej
gå så långt som en ung museiman från
ett av våra grannländer, vilken i sin
beundran över det mästerliga disponerandet
av lokalerna i konstindustrihallen slutade
sitt uttalande med att deklarera inredning
och montering vara så utsökta, att huset
lika gärna kunde ha stått tomt. Men man
måste deivis ge honom lätt däri, ty när
man nu tänker tillbaka på konstindustri-

utställningen, är det kanske mindre det
utställda än det inramande och förmedlande
omhöljet man främst och helst drager sig
till minnes. Först och främst denna
förbindelseled mellan de lägre och övre
planen, utgörande en täckt tunnvalvsförsedd
gång av begränsade dimensioner, med de
vitkalkade väggarna endast på ett ställe
upplysta av fantastiska alplandskap —
fresker av Jurgen Wrangel — och med
trappstegen och de avbrytande planen belagda
med tegel, gav åt komplexet, på samma
gång den praktiskt förmedlade närliggande
rum, något intimt slutet och starkt
fantasifullt. Man ser den här på bilden från
den oktogona hallen — den första
vilo-etappen i den långa trappraden —, som
i sig själv är ett fulländat konstverk av
sparsam enkel rumsdekor, där de
Ivar-Johnssonska »Vind»-relieferna i bränd lera
på väggarna och Halds fantastiska och
ändå stränga fontänskål i glas med vattnet
porlande över den bräddfyllda ytan utgöra
enda prydnader. Och högre upp skymtar
man Gråtes triton-fontän i kupolhallen,
medan där bakom den sista trappan, lik

613

J är nrum m e t.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0669.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free