- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
614

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Minnesintryck från den konstindustriella avdelningen på Göteborgsutställningen. Av Holger Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Holger Nyblom

Silverservis från G u l d s m e d s a k ti e b o l a g e t i Stockholm.
Komponerad av Jacob Ångman.

en sannskyldig Jakobsstege stiger mot en
fjärran idealhöjd. Motivet av denna
stigande gång har kanske förekommit förr i
någon gammal slotts- eller palatsarkitektur,
men det är här mästerligt applicerat och
i varje detalj harmoniskt utnyttjat. Av
rumsinteriörer minnas vi först entréhallen
i romersk-spansk anda, något blandning
av »pluvium» och »patio» med de för
rummet i färg och form särskilt avvägda
dekorativa element av skulptur (fontän av
Milles), textilföremål (Handarbetets vänner
och B. G. Göthe), möbler (av Sidney
Gibson) etc. Såsom ett utslag av allt det mest
raffinerade utställningen hade att bjuda
låg därbredvid på vägen in till
bokrummet det lilla förrummet. Ett välvt gemak
av små proportioner inneslöt det några av
de bästa exponenterna av utställda
föremål, om man dit även skall räkna de
fasta ingredienserna av mosaikinläggning
(Forseths harmoniskt sköna kupoltak),
stuck-dekorationer (förtjusande dörrsmygar och
fris av Brita Hörlin och väggar i
pompejansk stuck av Augusto Conte),
parkettgolv (från Åtvidaberg, komp. av Ahlberg),
sidenbrokader å väggarna (av Maja
Sjöström). Kom därtill Carl Malmstens
delikata intarsiaskåp, Carl Milles’ expressiva
huvud i förgylld brons och kanske
märkligast av alltsammans Erie Gråtes
mästerliga urna från Nävekvarns bruk, där
konstnären i moderniserad egyptisk anda
förevigat »Bergsbruket», så gav rummet med
sin skumma mystiska belysning en sensa-

tion av säregnaste och kraftigaste slag.
Återigen kommer ordet raffinemang på
ens läppar såsom varande den bästa och
riktigaste beteckningen för här uppnått
resultat, dock något betydligt mer än blott
raffinerat, ty bakom det yttre bestickande
i genomföringen av rummets behandling
låg en gedigenhet, en högsta kvalitet över
allt det utförda. Återigen något av teater,
men av beståndande starkt värde,
visserligen långt ifrån typiskt svenskt, men i
mycket nytt, fullt av skaparglädje och
lämnande en utomordentlig
skönhetsbehåll-ning.

Av de rena expositionsrummen äro
bokbands- och det inre stora rektangulära
textilrummet särskilt värda att nämnas, det
förra i brunt och matt grågrönt på ett
förträffligt sätt framhävande vad monterna
hade att bjuda av diskreta eller
koloristiskt kraftiga bokband, ett verkligt
inbjudande biblioteksrum, och det senare med
sitt i lugn, mörkbrun ton hållna flata
trätak och den milda vackra belysningen från
höga smala fönster. Även smidesrummet
verkade synnerligen nobelt och gav med
sina ljusa väggar de rätta konturerna åt de
i gemen mycket kvalitativt höga
utställningsföremålen. Styvmoderligast hade
Orre-fors-glasen behandlats. Den täta grönskan
utanför fönstren gjorde belysningen här
mindre lyckad, men kanske man gick ut
ifrån att vårt nu främsta konsthantverk
utan allt för stort avbräck skulle kunna
tåla vid en även mindre fördelaktig pla-

614

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0670.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free