- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
615

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Minnesintryck från den konstindustriella avdelningen på Göteborgsutställningen. Av Holger Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Mi nne s i n t ry c k

fr å n

G ö te b o r g s u t s tal In inge n

Porslinsserviser komponerade av Edward Hald, Rörstrand.

cering — och jag tror man gissat rätt.
Den lilla terrassen utanför verkstadens
rumfil med alla till en sådan hörande
trädgårds prydnader av urnor, solur, skulptur
och bänkar är ock att nämna såsom ett
av de många förträffliga tillvarataganden
av själva naturen inom utställningsområdet,
liksom även att man inom hela
konstindustriutställningen på det lyckligaste sätt
passat in rumsinteriörerna så att överallt
genom fönstren skymtade grönskande träd,
gräsmattor och blomrabatter. Mycket
annat från den märkliga utställningshallens
interiörbildning vore här att nämna, men
utrymmet tillåter det ej, och de utställda
föremålen i de
verkliga hallarna äro
berättigade att få ett
ord med i laget,
även om vad som
här kommer att
behandlas ej blir en
detaljerad skildring,
utan, såsom rubriken
antydde,
»minnesintryck» av det
huvudsakliga.

Glas och smide, de två ytterligheterna
i hållfasthet och konsistens, äro för
närvarande våra främsta
konsthantverksgrenar. Bägge voro utmärkt företrädda på
utställningen. Orrefors står där som den
givna ledaren och mästaren på
glasområdet och glänste i dubbel bemärkelse
nu som förr med sina skapelser av
såväl enklare som anspråksfullare art. Det
var till dels gamla kära bekanta man
återsåg, men även nyheter hade
tillkommit. Det vita graverade glaset
dominerade alltjämt, medan det s. k. gral-glaset
var så gott som försvunnet. I stället
för detta senare hade man försökt sig på
en ny typ av opak,
nästan
ogenomskinlig materia i en
grågrön ton med
dragning åt blått. Man
stod först litet
frågande inför den
något grumliga färgen,
som dock vann vid
närmare studium.
Formerna voro
utsökta med
beröringspunkter hos det
romerska och veneti-

Fajansskål m e d gu l dl i s t e r av
Wilhelm Kåge, Gustavsberg.

"677

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0671.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free