- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
616

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Minnesintryck från den konstindustriella avdelningen på Göteborgsutställningen. Av Holger Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Ho I ger Ny blom

Skåp i intarsia från De svenska möbelfabrikerna.
Ko mpone r at av C ar l Ma Imsten.

anska glaset. Graveringen på Orrefors har
nu än mer vunnit i fulländning som t. ex. på
den i form av kinesisk bojano utförda
praktfulla urnan med lock eller dess pendang med
det flata locket och de nästan raka
sidorna å kuppan, bägge praktpjeser av
stort konstnärligt värde. Fullständigt ny
i sin art var den höga bägaren utförd till
minne av brukets förre ägare, konsul
Johan Ekman. Glaset, försett med ett högt
knoppkrönt lock, där profilbilden av den
hyllade är ingraverad, reser sig nästan rakt
på en flat, åttkantig fot, och som enda
dekor å de släta genomskinliga sidorna
tjänar hyllningsinskriften i en lugn, förnäm
stilart av rent romersk karaktär. Kanske
ha även de minnesbägare, som under
senromersk kejsartid skapades och vilka
hittats bl. a. vid grävningar i romerska
soldatlägren i mellersta Europa, varit före-

bildliga. Glaset är emellertid utfört med
stramaste stilkänsla, och dess konstnärliga
egenskaper ligga på ett gebit, där man
förut ej funnit dess upphovsman
engagerad. Belysningsföremålen föreföllo ej så
lyckade, de slipade kuporna voro å
lam-petterna i allmänhet för stort tilltagna,
formerna ej de allra bäst funna.

I rummet bredvid hade De Svenska
Kristallglasbruken en begränsad utställning,
där man kunde iakttaga bättre ansatser än
på länge, en efterföljare till Orrefors, men
lantligare, mer naturalistiskt enkelt, i
dekoren gående tillbaka till tidigt 1800-tal.
Som en pjes för sig själv, olik allt annat
vad bolaget presterat, står den stora
prakturna, som Axel Törneman komponerat och
som skänktes till Stockholms Stadshus av
Svenska Stadsförbundet. Här på
utställningen återfinner man endast det blekblå

616

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0672.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free