- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
620

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Minnesintryck från den konstindustriella avdelningen på Göteborgsutställningen. Av Holger Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Holger Nyblom

knytning med mobilier från den tidiga
empiren, man mer och mer lagt an på,
är ett mycket lyckligt grepp, då kanske
ingen stil med sina smidigaste och lättaste
typer så kan skaffa den vackra
hemtrevliga vardagsprägel, som det svenska
genomsnittshemmet framför allt borde sträva efter.
Även Carl Malmsten, vår tids
mästersnic-kare, har nu börjat skatta åt empiren. Det
är framför allt i en studierumsmöbel vi
finna detta och konstatera då, att han står
där något famlande inför det nya
problemet. Det är ej längre 1700-talets
tunga eller djärvt svängda linjer, som
föresvävat och inspirerat konstnären, ej heller
den sobra, något nyktra och opersonliga
gustavianska stilen, utan här har han velat
skapa i trygg vardagsanda. Men därtill
äro detaljerna för rika, för påfallande,
em-pireemblemen träda fram i för skarp
högrelief och intarsian ger en lyxstämning,
som ej är förenlig med det omgivande och
med formerna. Det här avbildade skåpet
är ett exempel härpå. I sig själv ett
full-lödigt konstverk, väl avvägt i linjer och
fältindelning och med intarsian mästerligt
insatt, ger denna möbel en stämning av
italienskt 1400-tal — landskapet med de
små figurerna verkar rent umbriskt — så
långt fjärran som möjligt från svensk
vardagsstämning. Men vackert är det.

Många goda uppslag och
kombinationer vore här värda att framhålla av såväl

Malmstens övriga kompositioner från
Svenska Möbelfabrikerna som även från
Nordiska Kompaniets och Verkstadens
utställning, men jag vill nöja mig med att fastslå
att framstegen från föregående utställningar
äro påfallande, en sovrad stilkänsla gör sig
mer och mer gällande hos
möbelarkitekterna, och även när man ej kan gå med
på allt för utrerade skapelser, så måste
man erkänna att »det är metod i
galenskapen».

En interiör för sig själv bildar högst
upp den utställning, varmed Stockholms
stad framvisar en del prov å den
dekorativa konst, varmed dess Stadshus smyckats,
och man får där på ett koncentrerat
område vara vittne till, vilket stort
befruktande och livgivande inflytande detta vårt
lands största monumentalbygge i senare
tider haft på allt vad svenskt
konsthantverk heter. På samma gång kan med
glädje konstateras, att de möbler för
Gyllene salen, som först voro avsedda,
lyckligtvis ej kommo till utförande.

På nedre botten återfinna vi bokband
och boktryck samt textilier. — Vackert
ordnade i två större och en mindre sal,
giva de senare ej något egentligen nytt.
Man bygger fortfarande på gammal grund
med ren kopiering — såsom Svenska
hemslöjdsföreningarnas Riksförbund — men har
de senare åren gett sig in på fri
komposition, delvis med god framgång men även

620

Pärm av marokäng från P. A. Norstedt & Söner.
Komponerad av Viktor Åström och Akke Kumlien.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0676.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free