- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
622

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Minnesintryck från den konstindustriella avdelningen på Göteborgsutställningen. Av Holger Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Holger Nyblom

Fönster med glasmålning
utfört av N. P. Ringström.

Komponerat av Einar
Forse th.

och så småningom kommit till en sovrad
klarhet i utförandet.

Vad då först boktrycket beträffar, har
det framför allt gällt att få goda, vackra
stilar, utan vilka inga vackra böcker kunna
göras. För vår tid står nu som gott
mönster senare delen av 1700-talet och det
tidigare 1800-talet. Vi levde då på fransk
tradition, gjorde våra böcker med deras
bildutstyrsel med franska stilar och i fransk
anda. Det kan ej hjälpas att om det
finnes något, där man verkligen är och
förblir konservativ och håller fast vid det
äldre traditionella, så är det vid den franska

typografiska utstyrseln. Själv har jag från
tidiga barndomen svärmat för dessa franska
böcker av alla arter, från de med
gravyrer mästerligt illustrerade 1700-tals
praktverken till den enklaste »gula» upplaga
ur Calmann-Levys eller någon annans
förlag. Den nobla enkelhet och klarhet
varmed dessa böcker äro utstyrda gör dem
på ett alldeles särskilt sätt tilltalande.
Kanske det också rent av är sedan vi här
hemma med våra typer införlivat den s. k.
cochinstilen — en modernisering av en
äldre fransk stil från 1700-talet — som vi
börjat märka en renässans inom vårt
boktryck. Norstedt började och har sedan
efterföljts av en rad andra tryckerier. Det
har också lyckats de olika officinerna
att få fram böcker av ett annat
konstnärligt utseende än för cirka tio år sedan,
i synnerhet då det visat sig, att denna nya
stil med alla dess varianter synnerligen väl
lämpade sig för vårt språk och dess
typografiska utformning. Här på utställningen
gav Norstedts en del ypperliga prov på
vad de under ledning av sin konstnärlige
rådgivare och tecknare doktor Akke
Kumlien kunnat skapa från prakttrycket ända
till annonsen om bokverket, som även den
aldrig får försummas.

Att man här ej slaviskt följt
traditionen av det gamla är givet och synes allt
för väl på avvägning av sidbilden m. m.
Samtidigt utställde Norstedt Kumliens
originalteckningar till omslag på vilka man bäst
kan konstatera det starka 1
700-talsinfly-tandet.

I den långa raden av annat boktryck
minnes man som något synnerligen stilrent
och värdigt den hos Almqvist & Wiksell
utförda adressen till Göteborgs stad från
Uppsala universitet, förträffligt rent
typografiskt komponerad, där den lackröda
»bullan» och anfangen klingar harmoniskt
diskret och dock starkt vid sidan av de
klara, spänstiga typerna och det sparsamt
insatta guldet.

Också i bokbandsrummet stannar man
gärna inför Norstedt & Söners vackra
monter. Ej så att icke även hos övriga här
utställande bokbindare — Hedberg,
Bernhard Andersson, Herzog, Linde m. fl. —
förstklassiga prov på gediget och fullgott
arbete utförts. Men det är hos den
Norstedtska officinen något visst pius, som
ställer dess arbeten i en särklass. Även

622

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Nov 21 02:24:55 2020 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1923/0678.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free