- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioandra årgången. 1923 /
623

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Elfte häftet - Minnesintryck från den konstindustriella avdelningen på Göteborgsutställningen. Av Holger Nyblom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Minnesintryck från Gö te b o r g sn t s t ä l Ini n gen

här har dr Kumlien arbetat tillsammans med
bokbinderiets utmärkte föreståndare Viktor
Åström och nått förträffliga resultat. I
de enklare förlagsbanden av papper, linne
och klot finna vi bland diskreta toner
även klara, väl avvägda färger, goda
motsättningar och enkel men uttrycksfull
ornering, en variation av olika typer och
arter som ingen av de andra kan bjuda
på. Och när det gäller lyxbanden är
uppfinningsrikedomen i ornamentiken säkrare
och frodigare, även om den traditionella
anknytningen är väl så fast.

Innan vi lämna utställningen återvända
vi ännu en gång till de högre regionerna
och stanna i den skumma trappan, som i
tvär vinkel från kupolrummet leder upp
till Verkstadens möbelinteriörer. Där vända
vi oss om, och om det ej är för mycket
folk som passerar sätta vi oss på ett av
trappstegen. Nedanför höjer sig i
öppningen utåt den omgivande parken ett målat
glasfönster, utfört hos N. P. Ringström i
Stockholm efter kartong av Einar Forseth.
En stund sitta vi och stirra på det av

tunna järnspröjsar indelade, från golv till
tak gående glasarbetet. Det skimrar i
orangerött, i blått och gult och grönt, och
det dröjer en god stund innan vi få
klarhet i den som vi först tycka gyttriga
kompositionen. Färgernas spel är vackert,
det är som ett brokigt kalejdoskop, men
så framträda plötsligt detaljerna fullt klara.
I var och en av de 32 fria små
kvadraterna finnes en bild föreställande en
människa, var och en avbildande en
yrkesman i arbete. Det börjar längst upp
till vänster med moderskapet och slutar i
nedersta högra hörnet med döden i form av
dödgrävaren. Hela det rika skiftande livet
alltså, från vaggan till graven, där var och
en är satt att göra sitt bästa, just det
arbete som passar honom, en symbol för
vad hela detta hus rymmer — och mycket
mer därtill. En stor och vacker idé på
ett mästerligt sätt omsatt i konstverket.
Och med detta som sista och kanske bästa
minne träda vi åter ut i det solljus, som
dock en och annan gång lyste över
jubileumsutställningen i Göteborg.

623

Fö r g å r den,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:02 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1923/0679.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free