- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
34

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Hanna Pauli. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Klas Fåhrceus



- i,

’ V’ . ’f

- 4



Studie huvud. Barbizon 1886.
Tillhör d:r Albert Pauli.

hoppningar. Tiden ville sopa ut det
murkna och förlegade — den »fåniga
gamla brackigheten i konst och moral».
I dess ställe ljöd ropet på frihet och
natur. — Sanning! det var ungdomens
käpphäst, medan man för skönheten
såsom sådan, såsom form, ännu icke hade
någon tid eller känsla övrig.

Förenande ett utpräglat
verklighetssinne med ett eldigt, mellan sol och
skugga skiftande temperament, var Hanna
Pauli liksom enkom skapad för att i sin
konst upptaga dessa stämningar. Och
sedan hon på övligt sätt genomgått
akademien, var det med en naturlig
andefrändskap hon förenade sig med det
stora stråket av skandinaviska konstnärer,
som den gången ställde sin flykt till
konstrevolutionens förlovade land —
Paris!

Här mötte hon till en början, då
hon ingick som den yngste rekryten
bland de blivande »opponenterna», en

prövande konkurrens från de tekniskt
mera försigkomna, manliga kamraternas
sida. Aven i umgängeslivet mera tålde
man den tiden kvinnorna på mathålen
och vid de dansanta festerna, än man
uppmuntrade dem att inträda på den
redan förut nog magra konstnärliga
yrkesmarknaden. Och om de första
striderna med tekniken ha hennes vänner
från den tiden berättat, hur hon stundom,
med förklaringen att hon till ingenting
dög, kunde kasta sig raklång på golvet
under en ström av tårar.

Efter ett par års studier i Paris och
Barbizon, varpå några skizzer på
utställningen visade prov, samlade hon
emellertid sina krafter till en större
ansträngning, som resulterade i det år 1887 på
»cimaisen» i salongen utställda porträttet
av fröken Soldan (sedan fru Aho),
varmed hon på ett löftesrikt sätt både
inför den franska och svenska kritiken
slog igenom.

34

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1924/0050.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free