- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
61

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Från Stockholms musikliv. Av Albert Spitzer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från Stockholms musikliv

dansade entrée och i en rococo-dans till
Paderewskis menuett utvecklade hon en
smidig grace som var verkligen kattlik
(féline). Och hennes flamländska
träskodans — det var en nordisk Zerlina som
skalkades och koketterade tned en osynlig
förtörnad, men slutligen besegrad Masetto.
Tyvärr kunde de medförda dekorationerna
ej komma till användning utan måste
ersättas med ett svart draperi. Härpå blevo
framför allt de stora numren efter Mussorgsky
(Gatumånglaren) och Dukas (Perin) lidande.

Konsertföreningen har i höst gjort vad
man plägar kalla en god start. Av den
ökade publiktillströmningen att döma är
företagets popularitet i stigande,, vartill nog
utom andra orsaker de nedsatta biljettprisen
bidragit. I repertoaren har vid sidan av
de stora klassikerna särskilt vår inhemska
tonkonst kommit till heders. Som bitradande
dirigenter ha anställts hrr Atterberg och
Grevillius, och den som i likhet med mig
upprepade gånger påtalat det åsidosättande
av svenska utövande musiker, som förut
ägt rtun, måste finna det särskilt glädjande
att bland i utsikt ställda solister finna
en hel rad av våra bästa namn. På
sön-dagsmatinéerna har börjat framföras hela
serien av Händels präktiga Concerti grossi.
Bach, Haydn, Mozart och Beethoven
ha varit väl och rikligt företrädda. Av
modern tysk musik var Regers Konzert im
alten Stil en nyhet. Titeln är lätt
missvisande, någon pastiche är verket ej; om
särskilt yttersatsernas melodik, figuration
och kontrapunktik visa tillbaka på J.S.Bach,
är dock harmoniken med sitt nästan
oavbrutna modulerande typiskt Regersk. Några
orkestrala effekter erinrade om Reger som
den store orgelmästaren. Av Mahler
spelades symfonien n:r 5, ciss-moll, som vi
ej hört här sedan den f. f. g. gavs av
Helsingfors-orkestern under hr Schnéevoigt
1912. Hos Mahler, väl den mest
subjektiva symfoniker efter Beethoven, möter man
alltid en ovanligt stark vitja att inom
konsten nå det högsta. Han både stormar
himlarna och nedstiger i de dunklaste
avgrunder. Femte symfonien, i vilken
tonsättaren ej liksom i de tre närmast
föregående infört det vokala elementet, tröttar
genom den som oftast hos Mahler kolossala
och ställvis med bedövande verkan
utnyttjade orkesterapparaten, en emellanåt över-

Fot. M. Stein, New York,

Marié Sund c Hu s som Mimi
i B o kè m e.

lastad kontrapunktik och en oerhörd längd,
och Mahlers största svaghet, bristen på
självständig melodisk uppfinning, framträder
även här. Det svårspelade verket hade
fått en grundlig inövning, och framförandet
hedrade dirigent och orkester. En sak
däremot, som ej bort få fläcka
Konsertföreningens program, var Preludium och Fuga
av D. Milhaud, en av »Les six jeunes».
Det var som om en fräck, vidrig apache
trängt in bland en samling vettigt och
belevat folk. Vid första höstkonserten
spelades som inledningsnummer T. Rangströms
till Stadshusets invigning komponerade
festpreludium Vår stad. Efter smattrande
trumpetfanfarer följer en högtidlig, hymnartad
marschsats, mot vilken starkt kontrasterar
mellansatsen, en välkänd Bellmansmelodi
(Fredmans Ep. n:r 80), fyndigt
instrumenterad och varierad; den moderna
harmoniken med sin rikliga kromatik tilltalade
mindre, och denna lilla spröda, vemodiga
siciliano tyckes här ej fullt på sin plats.
Som ett à propos i det kulna
oktobervädret verkade samme tonsättares Höstnatt,
för 11 år sedan spelad av hovkapellet.
Den tillhör den deskriptiva musiken och
ger en kraftigt realistisk skildring av en
kolmörk ovädersnatt ute i skärgården, då
vindarna vina och tjuta, böljorna slå och

61

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0077.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free