- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
84

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Nordkinesiska stadsvyer. Av Osvald Sirén

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Osvald Sirén

och lastbärare, att det var nästan
omöjligt för en vanlig människa att komma
fram.

Den egentliga butiken är i många
av de små gammaldags husen lika
mycket ett boningsrum som ett affärskontor.
Här sitta handelsmannen och hans
biträden och dricka sitt té och röka sina
små pipor, när de icke ha något annat
att göra. Här äta de och sova de, om
icke andra lokaler finnas att tillgå. Men
det gives naturligtvis många olika slag av
butiker även i Kina; de kunna variera
högst betydligt såväl i avseende å yttre
som inre anordning, beroende på deras
förmögenhetsgrad samt de varor, som
utbjudas till salu. En kortvarubutik
skiljer sig sålunda väsentligt från ett apotek
eller en matvaruaffär, en guldsmedsbod
från en tébutik o. s. v.; specialiteterna
äro rätt så utpräglade, och den yttre
dekorationen röjer vanligen vad för slags
varor som utbjudas i butiken.
Traditionerna såväl i avseende å yttre som
inre anordning äro utpräglade sedan
århundraden tillbaka, vilket också gör att
många av de gamla butikerna —
exempelvis apoteken och de förnäma
tébo-darna — äro verkliga kulturhistoriska
museer eller naturaliekabinett. Att
beskriva dem i detalj skulle kräva mycket
utförligare specialkapitel än vi här kunna
inlåta oss på.

Hålla vi oss huvudsakligen till själva
gatuvyn och butikernas betydelse för
densamma, så böra några ord tilläggas
om de rikt skulpterade och förgyllda
fasader, som ännu stå kvar här och var
i de större provinsstäderna samt
isynnerhet i Peking, där de utgöra ett
praktfullt inslag i vissa affarsgators
arkitektoniska ram. De äro inga fasader i den
mening att de konstruktivt sammanhänga
med själva byggnaden, utan snarare höga,
skärmartade portar uppförda framför
husen och skylande såväl deras väggar som

tak. Den i Nord-Kina förhärskande
typen av sådana dekorativa butiksfasader
karakteriseras av två mycket långa
master, förbundna av flera successiva
skulpterade tvärbjälkar, av vilka den översta
vanligen bär ett litet sadeltak på
flerdubbla rader av konsoler. Bjälkarna
kunna vara utvecklade i form av
skulpterade friser med ornamentala fält i relief
eller smyckade med genombrutet arbete.
På lämplig höjd mellan dem är vanligen
insatt en skylt, vilkens värde beror på
dess ålder och skrifttecknens skönhet.
(Det finnes en butik i Peking som är
berömd bland de lärde därför att den
har en skylt från Ming-perioden.) Den
nedersta frisen är vanligen behandlad
som ett broderat draperi eller en bred
bård till den baldakinartat framspringande
övre dekorationen. Alla dessa sniderier
äro rikt förgyllda, stundom användes även
färg till framhävande av vissa partier,
och dessutom finner man här ofta stora
tofsar eller andra ornamentala
butikstecken av tyg, metall eller trä, hängande
från framspringande drakhuvuden framför
huvudmasterna.

Gator helt infattade av sådana
skulpterade och förgyllda fasader måste ha
erbjudit ovanligt ståtliga vyer, och de
existerade ännu för 12 eller 15 år sedan
i Peking och andra städer. Numera
kunna de knappast uppletas i norra Kina.
De skulpterade butiksfasaderna ha blivit
allt sällsyntare i samma mån som
kineserna smittats av västerlandets förkärlek
for tegel, cement och andra liknande
material, vilka tillåta de mest
godtyckliga ornamentala utsvävningar i form av
krumbuktande krokanlejon och fladdrande
republikanska flaggor på bågformigt
svängda gavlar. De enda traditionella
dekorationer, som man återfinner på
dessa senare tiders butiksfasader, äro
träskyltarna med den stora och prydliga
skriften. Den arkitektoniska banalise-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0104.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free