- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
91

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - Konstverkets byggnad. Till två bilder av Gerhard Munthe. Av Georg Pauli

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Konstverkets byggnad

Bondgården. Oljemålning av Gerhard Munthe.
T National galleriet i Kristiania.

förmånligast att för ögonblicket stanna
vid målarkonsten. Den framstående
teoretikern Maurice Denis, framstående även
som utövande konstnär, har i sin bok
»Théories» i en enkel sats sammanpressat
vad måleri är. Han säger: »Måleri är
konsten att täcka en yta med färger i
en viss ordning». — Vikten är lagd på
viss ordning-’. — En tavla är en matta.
En tavla, säger Yrjö Hirn, består av
estetiska och utomestetiska element».
Praktiskt taget är det svårt nog att i
detalj särskilja dessa; teoretiskt möter
det däremot inga hinder. Såsom estetiskt
objekt består en tavla av former, färger,
linjer, valörer, och konstnärens uppgift
är att komponera dessa element samman
till ett helt och uttrycksfullt
skönhetsvärde, antingen hans duk föreställer Gus-

tav Adolf vid Lützen, tre ruttna äpplen
på en smutsig bordduk (Cézanne) eller
— ingenting alis (’nonreprésentatif -—
Picasso!).

Bryggan emellan den illuderande
konsten med riktning åt panoptikon och den
renodlade slogs då på nittiotalet den
dekorativa strömningen bröt sig fram. Som
konstruktör av denna brygga står i vår
nordiska konsthistoria GERHARD MUNTHE
tidigast och främst.

Ingenting kan vara mer vägledande
och upplysande då man söker ali konsts
gemensamhet än att närmare analysera
ett par av hans arbeten från tvenne skilda
epoker i hans utveckling, den
naturalistiska och den »dekorativa». — Det måste
förvåna att en konstnär, som är vad
man med ett mycket vanligt men också

91

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0111.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free