- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
121

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - En festskrift. Av Axel Klinckowström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

En fe s t s kr i ft

En litografisk ateljé. Litografi av Carl Wahlbom. Omkr. i8‡o.

den tränade kulturhistorikerns hand, på
samma gång man måste ge författaren allt
erkännande då det gällt för honom att sätta
sig in i det behandlade ämnets snart sagt
otaliga tekniska detaljer. En och annan
gång märkes nog kanske att det är en
lekman som fört pennan, så t. ex. måste
den efter Gustav Broling anförda
skildringen av akvatintametoden betraktas som
synnerligen otillfredsställande. Varken
Broling eller hans eftersägare synas ha en aning
om att det utom den skildrade »våta
metoden» finnes ett par andra, minst lika
viktiga, och om det som för hela proceduren
är så att säga »summan på
kardemumman», nämligen att på etsplåten skapa en
granulerad finkornig grund, därom lämnas
läsaren i okunnighet,1 även skildringen av

1 På tal om autotypiens utveckling (s. 67)
beskriver författaren såväl det s. k. dammskåpet som
dess användning i ovannämnda syfte, till synes dock
utan en aning om att proceduren är ett arv från den
gamla akvatintagravyren.

rotogravyren måste betecknas som lindrigt
sagt svårfattlig för den, vilken ej på
förhand vet vad det rör sig om. Dock detta
är undantag, i regeln har författaren
lyckats väl i sin framställning av det allt utom
lättbehandlade ämnet, och även den i
tekniska frågor oinvigde följer utan svårighet
med. Uppsatsen vinner ökat värde genom
det genomgående utsökta
illustrationsmaterialet, i mästerliga reproduktioner återgivande
prov på olika äldre och yngre grafiska
metoder allt ifrån det vördnadsvärda
gammaldags kopparsticket till den moderna
autoty-pien och det fotografiska djuptrycket.
Naturligtvis hade, då det gäller ett arbete som
det föreliggande, det bästa varit att
genomgående återge de olika metoderna i original,
alltså koppargravyren genom ett verkligt
koppartryck från graverad plåt, tryckt i
koppar-tryckspress, etsningsmetoden genom en
verklig etsning, litografierna genom äkta stentryck,
alltsamman utfört på de för var metod
typiska papperssorterna, i stället för som nu

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1924/0141.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free