- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
122

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Andra häftet - En festskrift. Av Axel Klinckowström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Axel Kline ko w ström

blivit fallet genom låt vara än så utmärkta
facsimiletryck utförda i ljustryck,
heliogra-vyr eller offset, vilka metoder i så fall måst
åskådliggöras genom särskilda blad. Såväl
ekonomiska grunder som begäret att särskilt
vad papperet angår nå en tilltalande
typografisk enhetlighet ha tydligen bestämt
vederbörande att avvika från vad som, då det
gäller en framställning av
reproduktionskonsten som sådan, måste, åtminstone
teoretiskt, betraktas som det enda riktiga.

På historiken följer den av Arvid
Odencrants författade översikten av de
fotografiska reproduktionsmetodernas teknik, en
välskriven och klar framställning, väl ägnad
att för icke fackmannen belysa mer än
en dunkel punkt i det föregående. Att
genom fördelningen av den historiska
utvecklingen och de rent tekniska metoderna
på två skilda uppsatser en hel del
omsäg-ningar och återupprepningar blivit
oundvikliga ligger emellertid i öppen dag, och det
förefaller anmälaren som hade det hela
vunnit på att de båda nära sammanhörande
uppsatserna under intimt samarbete
författarna emellan förenats i ett.

De båda närmast följande kapitlen:
Om trefärgsfotografi och trefärgstryck av John
Hertzberg, och Om svensk kartografi under

sista halvseklet av Bror Thordeman
behandla var sitt med huvudämnet nära
förbundna, strängt avslutade område och falla
genom det tekniskt fackmässiga greppet på
ämnet båda mer eller mindre utom ramen
för en anmälan i en tidskrift som denna.

Den ståtliga, i sin oklanderliga typografiska
dräkt i ordets bästa bemärkelse förnämt
verkande volymen avslutas med en epilog:
Bildreproduktionen och den moderna människan av
professor Gunnar Anderssons penna.
Mångsidig och mångfrestande, vittbeläst och
vittbe-faren som få bland oss, låter han i detta
mästerligt avfattade slutord hela
kulturutvecklingen från Altamiras kvartärhålor til 1 nutidens
biografpalats glida förbi i blixtbelysning, genom
talrika fyndigt valda exempel inskärpande i
koncentrerad form bildens centrala betydelse
för människans hela intellektuella liv, dess,
ej minst tack vare de moderna
reproduktionsmetoderna, att nu ej tala om
kinematografens landvinningar, omätliga inflytande
på de nutida breda lagrens uppfattning av
fjärran nejder och förflutna tider, av
samtida människor och händelser, samtidigt
som karta7i, den grafiska framställningen för
massan underlättar och möjliggör
tankeoperationer av en art blott några släktled
tidigare förbehållen ett utvalt fåtal begåvade.

Odensjö ni Skåne. Litografi tryckt hos Strömer och Hå r d. 1844.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0142.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free