- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
130

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tredje häftet - Kongehall, Bibliotek og Børs. Tre store moderne utsmykningsarbeider i Bergen. Av Victor Smith

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Victor Smith

gang først i den sidste tid, da nye
retninger, grod frem i lians vældige skygge,
har skudt i veiret og vunnet folket for
nye idealer i dekorativ kunst. Et
mægtig livsverk, en kolossal utfoldelse av
genial skaperevne, et kulturloft uten like,
som han praktiskt talt har været alene
om, uten medhjælpere og direkte
arvtagere. Før ham ingen moderne
dekorativ begavelse i vor ellers ganske
respektable kunsthistorie — nu staar vort land
blandt de første paa dette omraade.

Utgangspunktet var som vi alle vet
Xorges gamle folkekunst, glemt og
for-negtet, kun kjendt gjennem haarreisende
og forløiede gjengivelser beregnet paa
turister og sentimentalt anlagte byfolk.
Det var i nyromantikkens og
utgravningens tid, og Gokstadskibets
ulykkelige dragehoder og slyngornamentik gik
igjen overalt, likefra byhusenes
takkonstruktioner til utskjæringer paa
fotografirammer og servietringer, overalt like fælt
og uorganisk sat ind, en smakens
forfaldstid uten like. Nu er alt anderledes:
Munthes sikre kultur og mandige stil har
gjennemtrængt alt og løftet den
dekorative kunst op i et høiere plan. Hele
folket sokner til ham, tolkeren av alt
hvad norsk national tradition heter,
utløseren av vort kunstneriske urinstinkt,
stammens røst. Hans position er saa
urokkelig at den nu er blit en fare, en
hindring for nyskapning paa omraadet.
Folket forlanger bare Munthe, til
fortrængsel av anderledes villende. Først i den
senere tid har yngre skoler av mere
internationalt tilsnit formaad at hævde sig.

Man regner gjerne teppemønstrene,
illustrationerne til de gamle folke og
kjæmpeviser og vignetterne og utstyret
til Snorre Sturlasons kongesagaer som
Munthes bedste ting. Særlig høit naar
han i anskueliggjørelsen av det
primitive menneske fra hedenold, hans
tankegang, forestillingskreds, de uhyggelige

fostre av hans dæmrende bevidsthet om
sig selv, hans tilløp til religiøs følelse og
livsangst, frygten for sit eget billede.
For Munthe er de gamle sagn dødsens
alvor og hans fremstilling av vetter og
gygrer, grufulde fortsettelser av ondskap
og mørkets uhevnede gjerninger,
rædselen for det ukj endte og uhyggelige i
fast form, virker selvoplevet: Munthe har
selv været »nord i trollebotten», han har
møtt alle de hæslige underjordiske, disse
ubevægelige blodløse med utslukket blik.
kolde, grusomme og blodtørstige
menneskedyr, forglemt av Gud og djævel, i
dorsk passivitet og ubønhørlighet rugende
over skjønne jomfruer og eventyrlige
skatter. Trold og jætter blir rent
gemyt-lige og godslige i sammenligning med
slike mareridt, som Munthe skildrer med
en intuitiv metafysik som kan grænse til
medlidenhet med disse ensomme,
stiv-frosset i evig ondskap der »nord i
trollebotten», hvor solen aldrig naar frem.

Der er ingin dage» heter det i det
tunge omkvæd, grundtonen i diktet om
Aasmund Fregdegævars togt, den
grundtone Munthe saa sikkert finder frem til i
dikt og saga. Slik er det ogsaa med
illustrationerne til kongesagaerne, de gir
de gamle nordmænds vildskap og hedenske
underbevidsthet med gyldighet for alle
tider. Det er antropologisk klarsyn og
visionær folkepsykologi, slik handlet de
første mennesker i animalsk avhængighet
av naturkraften, verdensviljen.

Jeg har opholdt mig saapas længe
ved Munthes kunstneriske ideer for at
kunne vise hvad han formaar paa sit
store felt: den tidløse massepsykologi.
Vender vi os saa til hans store
utsmyk-ningsarbeider i Haakonshallen vil vi her
finde noe av hans bedste ting, rene
perler. Aldrig har han kanske naad høiere.
og aldrig har han grepet saa feil som
netop her. For første gang har den
gamle mesters haand glippet, han har

130

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1924/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free