- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
245

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Anders Zorn. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Anders Zorn

På Themsen. T u s c h t e c k n in g. i88j.
Tillhör fru Anna Geber.

nåden mellan den germanska
impressionism, Zorn företrädde, och den galliska,
som obefogat velat göra sin
konsthistoriska ensamrätt till namnet gällande.

Det är, om man så vill, skillnaden
mellan en trollsländas i solskimret
surrande takt och en fiskmås, som med
jämförelsevis tröga vingslag äntrar upp
emot vinden.

Av de franska impressionisterna stod
Zorn väl Degas närmast. Från Manets
flackmåleri tog hans mera skulpturala
uppfattning av människogestalten där-

emot ett bestämt avstånd. leke heller
fanns det i Zorns kolorit den tropiska
glöd, som manade Manet och Pizarro
att uppdela färgerna i deras prismatiska
beståndsdelar. Men på hans eget, mera
nordiskt kyliga vis var hans teknik
därför ej mindre effektiv.

Enligt den grekiska myten"1 föddes
Venus ur havet. I Zorns etsningar
föddes skönheten ur en regnskur av svarta
streck. Ej mindre förvånande var hans
akvarellteknik i t. ex. »Premiären», där
han höll allting flytande i ett enda vat-

245

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0277.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free