Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Anders Zorn. Av Klas Fåhræus
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Anders Zorn
Margit. O Ij emålni?ig. 1891.
I Axel Jacobsens samling.
var typisk, så lämnar den ju frågan
alltjämt öppen.
Lionardo begärde av en god
porträttmålare, att han skulle måla icke blott
den sinnliga ytan utan också en
förnuftig innebörd. Varför beundrar manTizians
porträtt, om icke för den demoniska
kraft, som därifrån utströmmar. Varför
Mona Lisas skönhet, om icke för det
hemlighetsfulla leende, som omstrålar
den. Medan i Zorns porträtt t. ex. av
Wieselgren med ali dess mimiska
rörlighet den svepande lufttonen icke ersätter
det felande livets fläkt.
Det berättas, att Zorn i sin ungdom
på beställning målade ett porträtt av en
ung flicka. Beställaren fann porträttet likt
och beklagade endast, att det enligt hans
förmenande »saknade själ». -— »Själ?»
skall den förolämpade mästaren ha
svarat: »Finns det någon själ?»
Man behöver ju icke ta ett sådant
ord efter den materialistiska bekännelsens
bokstav för att förstå, att här var en
gräns given, där Zorns öga i brist på
levande sympati understundom svek
honom.
Som regel äro sålunda de på
beställning av samtidens penningfurstar målade
porträtten jämförelsevis ytligt uppfattade.
249
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>