- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
252

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Anders Zorn. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Klas Få h r æu s

Nymf och faun. Brons. 1895.

I Nationalmuseum.

både i olja, akvarell och etsning! Och
från 1894 härstammar en badscen kallad
Sommarafton, där den böjda figurens
klassiskt ädla linjer ljuvligt betonas av
kontrasten med klippans stelhet.

Dessemellan målade han nakna
studier i sin egen atelier eller sina vänners.
Man återsåg på utställningen med nöje
den bekanta scenen, där Hasselberg
placerar sin liggande modell i pose. Och
av en alldeles särskild charme var den
i den finske skulptören Wikströms atelier
målade duken »Rödhårig modell», från
vars i en rosig guldton skimrande kött,
när det bryter sig mot det döda ler,
varav skulptören formar hennes bild, det
stiger liksom en hymn till livet!

Men denna första morgonglans över

Zorns naketmåleri förlorar sig så
småningom. Ungefär samtidigt som han
övergår till en annan motivkrets, där han
framställer nakna kullor, som, uppstigna
ur bädden, göra sin toalett i dalstugorna,
så intränger ljuset mera närgånget mot
former, som blivit plumpare, och färger,
som förlorat sin första friskhet.

Därvid förlorar sig också den
skapande skönhetsandan, som är det enda
som berättigar till kvinnokroppens
blottställande i konsten, och efterträdes av
en nog så vulgär sensualism, där
paradisluften, som tidigare skymtade,
förjagas av dunster från drängkammarn.

Penseln vidhåller visserligen ännu
några år sitt flytande föredrag.
Modelleringen hålles alltjämt uppe i ett brett,
skulptörens syn sig alltmer närmande
maestoso. Men den faddhet, som följer
med övermåttet, är snart icke långt borta.
Konstnären ger oss själv en försmak av
dess kvalm i den bild av en drucken
modell, som kallas »Renässans».

Och jämför man Zorn med hans
klassiska föregångare i naketmåleriet, en
Jordaens eller Rubens, så uppvisa
gestalterna i deras konst visserligen samma
våldsamt tilltagna kroppsformer. Men i
Rubens fall lättas deras tyngd genom den
backiska yran, som sjuder på djupet av
hans inbillningskraft. Och om den
köttsliga lustan hos Jordaens överflödar, så
visar han dock icke samma fysiska
närgångenhet, som under den senare
perioden av Zorns konst drev skönheten —
liksom fordom Diana för Actæon — på
flykten!

* # *

Förutom sina kullporträtt utförde Zorn
under årens lopp också flera större
kulturbilder från Dalarna. Dit höra
»Brödbaket», »Julnatten»,
»Midsommardansen », » Söndagsmorgon », » Kyrkrodden »
m. fl. Med en bred och ljus komposition

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1924/0284.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free