- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
319

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Carl Nielsen. Av Fritz Crome

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Carl Nielsen

tidlige Besøgende, som staar der ganske
ukendt og uden nogen
Introduktionsskrivelse i Haanden. Stort mere
imødekommende bliver heller ikke Ansigtsudtrykket,
da han hører hvad det drejer sig om.
Konservatoriet er ikke et Sted hvor alle
og enhver kan komme ind, lyder det
opmuntrende. Men nu strækker han Haanden
ud efter Violinkassen, som Carl Nielsen
stadig staar med i Haanden. »Lad mig
se, hvad Slags Instrument De spiller paa»,
siger han og aabner Kassen. Der ligger
Andanten lige under Laget, og Gade giver
sig straks til at blade i den. Med et
forandres det strænge Udtryk i Ansigtet; han
ser intresseret og helt mildt paa den unge
Månd, nikker og siger: »Se, se, De har
jo Formtalent.» Nu er Isen brudt,
Spørgs-maalene falder Slag i Slag, og samme Dag
er den lykkelige unge Musiker af Niels W.
Gade i højstegen Person optaget som Elev
paa det Kgl. danske Musikkonservatorium.

I en af sine kloge og aandrige
musikæstetiske Undersøgelser sige Carl Nielsen
følgende: »Mon det ikke kunde være
frugtbringende at iagttage Mennesker og Kunst
i den bestemte Hensigt at erfare, hvad
der f. Eks. ved Overdrivelse kan være til
mest Skade: Det udprægede forstands- eller

følelsesmæssige?–-Nogle vil vistnok

mene, at Forstanden er den klogeste, andre
at Følelsen er over al Forstand og kan
finde Udvej halvt i Blinde gennem helt
ukendte Egne; men. et er dog vel sikkert:
En Tanke kan hjælpe en Tanke, den næste
kan fremme den foregaaende og omvendt
fremdeles i en lang krydsende Kæde. Med
Følelser er det anderledes, her gaar det
ikke. Den ene vilde falde over den anden
som de Blinde, der ledes af en Blind.»

Kendte man intet andet til Carl
Nielsens hele Produktion end disse faa Linjer,
vilde man alligevel med Sikkerhed kunne
give ham Plads mellem de fortrinsvis
for-standsprægede Musikere. Ganske vist, det
skrevne Ord er for den skabende
Tonekunstner kun en tom Teori, og gamle
Mester Goethe har saa evigt Ret, naar
han lader sin spidsfindigt kloge Mephisto
sige de berømte Ord:

>Grau, teurer Freund, ist alle Theorie,

und grün des Lebens goldner Baum.s

Og en Klassifikation som den
overfor-staaende maa naturligvis ogsaa i høj Grad

Fot. Schaanvächter, Berlin,

Carl Nielsen ved 25
Aars Alder.

förstaas cum grano salis. Men en Ting
maa heller ikke glemmes: at Carl Nielsen
skrev disse Ord som den ældre, fuldmodne
Kunstner. At han ikke her byggede sig en
Forhandsteori op som Rettesnor, men at
dette hans Syn paa Kunsten var Residtatet
af et langt Livs kunstneriske Virke. At de
med andre Ord som i en Sum giver hans
inderste, personligste Forhold til den Kunst
han har viet sit Liv.

Hvad vil det nu egentlig sige:
for-standspræget Musik? Mange Mennesker er
paa Forhaand bange for denne
Sammenstilling af to tilsyneladende
inkommensurable Begreber, ja ser i denne noget af en
Selvmodsigelse. Carl Nielsen leder os selv
paa Vej mod sin Opfattelse af dette
Spørgs-maal ved de to Ord: Selvtugt og
Haatid-vcerk. Han er ikke bange for derigennem
at præke den Kunstens ældgamle og
evigunge Moral, som nuomdage er alt andet end
velset og grundigt ude af Kurs: at ingen
har Ret til at smykke sig med
Hædersnavnet Kunstner, som ikke har tvunget sig
selv gennem Haandværkets trange, til Tider
kedsommelige Skole. Som ikke med
jærn-haard Energi har tugtet sig selv til fuldt
og helt at tage Følgerne af denne
Erkendelse. Følgerne er en Fordybelse indtil
fuldeste Forstaaelse i de store Mestres
Kompositionsteknik, ganske særligt i
Kontrapunktets uhyre vanskelige Labyrint, ikke
saadan som det doceres i knastørre
livløse Lærebøger, men saadan som Genierne

319

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0355.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free