- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiotredje årgången. 1924 /
328

(1892-1945)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sjätte häftet - Carl Nielsen. Av Fritz Crome

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Fritz Crome

dens . tyndere Luftlag, og den hyppige
Anvendelse af den strofiske Form.

Saasnart det rent lyriske Felt
indsnævres, hvis det for Eksempel tidsbestemmes
som Folkevise, er Carl Nielsen straks istand
til at give sig mere umiddelbart. Vi ser
det i »Irmelin Roses» sikkert prentede
Stilfuldhed, stærkede endnu maaske i »Hr
Olufs Sang» af »Hr Oluf han rider» med
sit knappe, lapidare Udtryk. — Men
allermest hjemme føler Carl Nielsen sig paa
Lyrikens Felt, saasnart dens Genstand er
hentet fra det folkelige eller Fædrelandet.
I samme Nu er alle Hæmminger kastet
overbord. Ikke alene Tilbageholdenheden
er som blæst bort; ogsaa Trangen til
Spekulation og Spidsfindighed er død — af
Mangel paa Næring ganske simpelt. Han
bliver med et Slag jævn og ligetil,
populær i bedste Forstand. — Bondedrengen
standser et Øjeblik paa sin Livsvandring i
tavs Lytten tilbage mod Barndommens
Lykkeland. Vi kender allesammen de mange
henrivende stilfærdige Smaasange og Viser,
der blev til i denne Stemning:
»Underlige Aftenlufte», »Nu er Dagen fuld af
Sang», »Jens Vejmand», »Fredlys», et Par
Stykker, nævnt i Flæng. Og prægtige
Fædrelandssange som »Du danske Månd»
og »De unges Sang» -— allerede forlængst
Folkeeje.

Fristende kunde det være at
komme nærmere ind paa endnu mangt og
meget i Carl Nielsens Produktion: De nyeste
Klaver- og Violinværker, Operaen »Saul
og David», de to Violinsonater og
Strygekvartetterne. Men det vilde gøre denne lille
Undersøgelse altfor vidtløftig, og det er
derfor nødvendigt at sige Stop.

Til Slut blot endnu et Par supplerende
biografiske Oplysninger.

Efter endt Konservatorietid blev Carl
Nielsen 24 Aar gammel ansat som
Violinist i det kongelige Kapel, hvor han
virkede i denne Egenskab i 15 Aar, fra 1890
til 1905. Aaret efter, 1906 ansattes han som
kgl. Kapelmester ved Siden af Frederik

Rung. 1914 trak han sig tilbage fra denne
Stilling. Allerede samme Aar som han
udnævntes til kgl. Kapelmusikus, foretog han
sin første større Rejse til Udlandet paa det
Ankerske Legat. Ved denne Lejlighed og
senere gjorde han personligt Bekendtskab
med mange af Datidens Berømtheder paa
Musikens Omraade, saasom Joseph Joachim,
Hans von Billow, Eugène Ysaye, Heinrich
Grünfeld og Carl Reinecke. Brahms besøgte
han 1895 i Wien og overrakte ham sin
nyligt udkomne første Symfoni, der
foranledigede »Meister Johannes» til at ubryde:
»Eine ausgezeichnete Symphonie, aber ein
abscheuliches Titelblatt!» Paa sine senere
Rejser lærte han baade Italien og
Grækenland at kende.

Halvandet Aar efter at have opgivet
sin Virksomhed som Operakapelmester blev
Carl Nielsen valgt til Dirigent i
»Musikforeningen» og har siden da paa værdigste
Maade som Nerudas Eftermand fortsat de
Gadeske Traditioner. Tillige har han nu i
en Aarrække været en af Direktørerne for
»Københavns Musikkonservatorium».

Carl Nielsen ejer i sit Væsen en Charme
som vel de færreste kan modstaa. Hans
Blik er paa en Gang mildt og stærkt; og
hverken i Skrift eller Tale falder hans Ord
nogensinde søgt eller famlende. Altid
gemmer de i deres jævne umiddelbare,
usnobbede Form Tankens uendelige Perspektiv
og en dyb, varm menneskelig Følelse.

H. C. Andersen skrev engang en lille
yndefuld og henrivende Fortælling,
»Barnesnak». Havde Æventyrets store Mester
levet nu, hvem ved, om han saa ikke som
Fortællingens Pointe — der jo ikke var
fri for at kildre hans egen Forfængelighed
en lille Smule — istedetfor Navnet Albert
Thorvaldsen havde skrevet et andet dansk
Navn: Carl Nielsen? Alle danske vilde
have forstaaet ham om han havde gjort
det. For Carl Nielsen er en af vore faa
virkelig store Mænd. Alle ser vi op til ham
med Kærlighed og Ærbødighed, Ærefrygt
og Taknemlighed.

328

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 21:58:59 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/ordochbild/1924/0364.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free